Čína zůstává pro české firmy stále velmi žádanou destinací

Pro mnohé české firmy je Čína stále velmi žádanou destinací. Úspěch na čínském trhu by pro ně byl splněným snem. Začínají se ale objevovat případy hlavně amerických firem, které přesouvají výrobu zpátky domů. K problému s ochranou duševního vlastnictví se přidává problematika kontroly montování výrobků nebo špatné pracovní podmínky v místních závodech.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

K problému s ochranou duševního vlastnictví se v Číně přidává problematika kontroly montování výrobků a špatné pracovní podmínky

K problému s ochranou duševního vlastnictví se v Číně přidává problematika kontroly montování výrobků a špatné pracovní podmínky | Zdroj: Reuters

Na čínském trhu se zahraniční firmy mohou podle zástupce agentury CzechTrade v Číně Aleše Červinky prosadit dvěma způsoby:

„Zahraniční firma vyrábí součástky v Číně nebo nakupuje součástky od místních dodavatelů. Montáž finálního výrobku dělá přímo v Číně. Druhá skupina firem nakupuje součástky v Číně, dováží je do Evropy a následná možná finálního výrobku probíhá v Evropě.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž o prosazení zahraničních firem v Číně připravila Barbora Kreuzerová

Pro druhý způsob, tedy pro výrobu komponentů v Číně a montáž konečného výrobku v České republice, se rozhodla společnost Jansen Display.

K tomuto kroku přitom firmu donutila sama čínská konkurence, vedle které začínala být firma pro evropské partnery cenově nekonkurenceschopná. Problematická byla právě cena komponentů.

„Naší prioritou bylo, že jsme řekli, že tam nebudeme vyrábět naše výrobky, ale že vyrobíme komponenty, které tady musíme nakupovat. Hliníkový komponent, který jsme tu nakupovali za 5 korun, ty komponenty potřebujeme čtyři, vesměs je to 20 korun nákupka, tak v Číně jsme podobný produkt, neříkám identický, sehnali za padesátník třicetník,“ říká jednatel společnosti Jansen Display Vít Zajíček.

Společnost počítala i s možností, že od výroby v Číně upustí a vrátí se k evropským dodavatelům, kteří budou nuceni náporem čínských výrobků jít s cenou dolů. To se ale nepodařilo a 70 procent evropských firem si stále drží stejné ceny.

Odklon od jejich dodavatelských řetězců přinesl společnosti Jansen Display velkou konkurenční výhodu.

„Díky tomu, že máme levný nákup z Číny na určité produkty, tak jsme schopni dále konkurovat, a ty peníze co ušetříme, můžeme vložit do inovace,“ vysvětluje Vít Zajíček.

Celá výroba se v Číně vyplácí čím dál míň

Přesunout celou výrobu do Číny, a to i včetně konečné tvorby výrobku, se přitom vyplatí podle Aleše Červinky čím dál tím míň.

„Začínají se objevovat případy hlavně amerických firem, které vlastně přesouvají výrobu zpátky domů. Důvod je jasný - celkové náklady se zvyšují. Největší položkou jsou mzdové náklady. Pak samozřejmě roste nájem, elektřina, neprůhledné právní prostředí, jsou tam neustále nové vyhlášky.“

Výhodou také je, že zboží, které je smontováno v České republice, nebo jinde v Evropské unii, je vždy označováno značkou Vyrobeno v České republice nebo v EU. To legitimizuje vyšší cenu a dodává výrobku prestiž.

Existují ale i nevýhody, například problém ochrany duševního vlastnictví, se kterým zahraniční firmy v Číně často bojují. Vít Zajíček ale špatné zkušenosti nemá:

„Máme samozřejmě udělanou smlouvu s dodavatelem, který nám dodává komponenty. Máme asi šest dodavatelů, kteří nám komponenty dělají. Nicméně jsme se nesetkali s nějakým copywritem a vesměs dodržují dohody, které jsme si stanovili.“

Firmy musí kontrolovat i kvalitu výroby

K problému s ochranou duševního vlastnictví se také přidává problematika kontroly montování výrobků. Společnost musí být připravena na to, že bude muset do Číny vyslat zástupce, kteří budou kontrolovat kvalitu výroby.

Čína stále zůstává místem, kam se čeští podnikatelé snaží proniknout. Ať už s výrobou komponentů nebo s kompletní výrobou a montáží produktů.

České společnosti mají šanci uspět v Číně v oborech jako je strojírenství, elektrotechnika, luxusní zboží – sklo, lustry, potravinářství, nápoje, energetika nebo důlní technika.

Montované výrobky v Číně provází skandál za skandálem mimo jiné kvůli špatným pracovním podmínkám v místních závodech. I to bude možná v budoucnu důvod, proč se vracet alespoň s částí výroby zpět do Evropy.

Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme