Číňan nejdříve našetří, než si něco koupí, říká manažer Bank of China

Čínský trh se spotřebním zbožím čeká explozivní růst. Do konce této dekády by se měl podle konzultantů McKinsey zdvojnásobit. To by znamenalo, že se čínský spotřebitel zařadí za amerického na pozici světové dvojky. Hlavní produktový manažer Bank of China Tang Maoheng nadšení krotí, ale potenciál obrovského trhu vidí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čínská vlajka | Foto: Fotobanka Stock.xchng

"Co se trhu se spotřebním zbožím v Číně týče, je potřeba brát v potaz počet obyvatel. V Číně žije obrovské množství lidí, a trh je proto také obrovský. Samozřejmě platí, že většina z této obrovské populace má stále malé platy," říká Tang Maoheng v rozhovoru s Romanem Chlupatým z Rádia Česko. A redaktor se ptal dál.

Čínská ekonomika nadále rychle roste. Dají se proto v této oblasti čekat další změny?

Ano, současně s hospodářským růstem rostou platy, proto jsou vyhlídky na další vývoj trhu se spotřebním zbožím optimistické. Stručně, naše důvěra roste.

Do jaké míry růst kalí vysoká míra inflace, se kterou Čína už dlouho bojuje?

Přehrát

00:00 / 00:00

Chlupaty EKO Spotrebitelsky trh v Cine.mp3

Víme proč tomu tak je. Čínská vláda se rozhodla vypořádat se s dopady globální hospodářské krize tak, že do ekonomiky napumpovala peníze. V důsledku toho se inflace prudce zvýšila. Teď je tak pro vládu jednou z nejdůležitější věcí dostat inflaci pod kontrolu, což se také daří. Na konci roku inflace pomalu začíná klesat.

Jde o počátek nového trendu? Budou podle vás spotřebitelské ceny i nadále klesat?

Ano, čínská vláda podnikla mnoho kroků, aby inflaci dostala pod kontrolu. V průběhu listopadu a prosince se proto podle mě už objeví signály obratu. Co se týče příštího roku, věřím, že inflace bude na úrovni dvou, tří nebo čtyř procent.

Řekněme, že inflace bude v příštím roce skutečně nižší, čekáte proto, že lidé začnou více utrácet?

Myslím si, že ano. S tím jak inflace poklesne a s tím jak platy porostou, spotřebitelé skutečně začnou víc nakupovat.

O co budou mít Číňané zájem, co se dá čekat, že budou nakupovat?

Je třeba si uvědomit, že čínští spotřebitelé se chovají jinak než spotřebitelé na Západě. Obyčejně pokud něco chceme, tak si na to naspoříme, a až pak si to koupíme. Pochopitelně se toto vláda snaží změnit. Snaží se podporovat financování nákupů a zároveň přesvědčit lidi, aby pokud si něco chtějí něco koupit, aby si na to půjčili. Což se týká hlavně mladých lidí, které se snaží vzdělat. Snaží se propagovat myšlenku nákupů na spotřebitelské půjčky a to by mělo vést k postupnému růstu trhu se spotřebním zbožím.

Jak rychle by mohlo právě v této oblasti dojít ke změně? Jak rychle se může změnit chování čínského spotřebitele.

Myslím si, že to není možné udělat rychle. Naopak to bude pomalé. Změnit tradice, změnit to, jak se lidé chovají, není možné udělat ze dne na den.

Výrazný skok spotřebitelského sektoru v Číně potvrzuje také studie brokera CLSA Asia-Pacific Markets, který předpovídá do roku 2020 roční růst o 23 procent.

Čína se může stát také jedničkou v nákupech luxusního zboží.

Pavel Cyprich, Roman Chlupatý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme