Číňané jsou v byznysu draví a nedočkaví, říká automobilový designér Jaromír Čech

Jeho podpis nesou interiéry některých toyot, nyní pracuje jako šéfdesignér čínské automobilky Changan. Jaromír Čech v rozhovoru s Lucií Výbornou pro Radiožurnál nicméně říká, že ne všechno, co lze vidět na autosalonech, je ve skutečnosti výsledkem jeho práce.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Design u automobilů tvoří důležitý faktor (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Často až polovinu toho, co automobilový designér navrhne, musí nakonec obětovat pro to, aby se jeho model nakonec objevil na přehlídkách a případně i v prodeji. 

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý rozhovor s Jaromírem Čechem

„Je to samozřejmě vždy trochu zklamání, ale člověk musí být realistický. Při vytváření nového modelu vždy hrají roli peníze a produkce,” vysvětluje. „Pokud se model alespoň trochu blíží originálnímu nápadu, má z toho člověk pocit zadostiučinění.”

Poloviční vývojové časy

Jeho příběh je příběhem o tom, že Češi, kteří něco umí, se v životě neztratí. On sám dříve pracoval pro japonskou automobilku Toyota, nakonec ho ale zlákali Číňané, kteří mu nabídli post automobilového šéfdesignéra.

„Jsem tu čtyři měsíce, stále ještě to tu poznávám. Číňané jsou ale hodně draví, skoro až nedočkaví. Všechny projekty jsou velmi rychlé, oproti tomu, jak to funguje jinde, tu mají až poloviční vývojové časy,” popisuje.

V automobilce Changan tak podle něj vývoj nového auta – od prvního nápadu po představení na autosalonech – trvá většinou dva roky.

Podstatou práce automobilového designéra je především hledat nové tvary. A aby je našel, musí se vydávat do dosud neprozkoumaných oblastí. „Jako když jste se jako děti dívali do mraků,” přiznává v rozhovoru s Lucií Výbornou.

Alžběta Švarcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme