Čínská krize znervózňuje české podniky. Mohla by ohrozit export tuzemského zboží
České firmy se začínají obávat čínské krize. V následujících měsících by je totiž mohla připravit o zakázky. Přímý růst tuzemského exportu do Číny je za prvních šest měsíců 2015 zatím nejvyšší od roku 2012 a roste tak o 19 procent. Nejenom lepší podmínky pro tuzemské výrobce letí do země vyjednávat i prezident Miloš Zeman.
Do Číny každým rokem putuje české zboží v hodnotě téměř 42,5 miliardy korun. Jsou mezi ním i rovnací linky ze žďárské továrny Žďas. Za posledních pět let do nejlidnatější země světa vyvezla firma výrobky za víc než půl miliardy korun.
Podle obchodního ředitele společnosti Stanislava Hrdiny je ale situace na čínském trhu vážná. „Další obava je z toho, že velcí hráči, ať už z Německa, ale i z ostatních zemí Evropské unie, zakázky nebudou mít a my se na nich podílíme jako subdodavatelé,“ zdůvodnil.
Propad akciových trhů a zpomalující ekonomika. Problémy v Číně trápí české exportéry. Podrobnosti zjišťovala Barbora Kladivová
Krize se podle něj může u dodavatelů polotovarů projevit ještě více než u přímých dodávek do Číny.
Strach ze zpomalující ekonomiky naopak nebrzdí výrobní jízdu čtyř čínských továren mladoboleslavské automobilky. Ročně tam prodá 250 tisíc vozů.
„My v Číně přímo vyrábíme. To znamená, že zmiňované obavy z restrikcí exportu se nás případně týkat nemusejí,“ vysvětlil mluvčí automobilky Tomáš Kubík.
Stejné štěstí ale nemají všechny firmy. Podle posledního průzkumu Asociace malých a středních podniků by dopady čínské krize na tuzemské exportéry, hlavně ty, kteří nevyvážejí přímo, ale přes Německo, mohly být větší, než si zatím všichni představovali.
„Přes reexporty exportujeme celkově víc než dvojnásobek toho, z čeho běžně vycházíme. To znamená, že se jedná téměř o 100 miliard korun. To je docela zásadní cifra,“ řekl předseda představenstva asociace Karel Havlíček.
„Čína se tím pádem přesouvá z nějakého osmnáctého místa jakožto vývozní destinace až do první desítky.“
Přizpůsobit se či skončit
Podle asociace by společnosti, které nemají jiného obchodního partnera, mohly brány svých podniků zavřít úplně. Makléř Tomáš Kálal si ale myslí, že firmy mají dostatek času změnit strategii a přizpůsobit se současné situaci na trhu.
„Troufám si říct, že je to spíš otázka let než jednotlivých měsíců či týdnů. Na české exportéry to pravděpodobně dopad mít bude zprostředkovaně. Je tady zajímavý úkaz, že nepřímý export je více než dvojnásobný než přímý. Jde to všechno přes Německo.“
Česko vyváží do Číny napřímo hlavně stroje, jejich součástky, dopravní prostředky, ale třeba i spotřební zboží.