Čínský trh láká investory z celého světa, prosadit se ale není snadné

Čínská ekonomika v posledních letech stále roste. Komunistická země se stala tahounem světového hospodářství a politickou velmocí. V posledních letech se tato země snaží z levné výrobny přerodit ve světové centrum inovací a hi-tech technologií. Neustále bohatnoucí miliarda Číňanů požaduje totiž nejmodernější zboží a služby. Největší trh světa tak láká investory z celého světa.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peking

Peking | Foto: Robert Mikoláš

Zahraniční firmy včetně českých často na čínský trh vstupují přes Hongkong. Proč je tomu tak, vysvětluje generální konzul Jaroslav Kantůrek.

„Hongkong si stále udržuje pověst, že je to opravdu logistické, dopravní, bankovní a finanční centrum s naprosto průhledným právním systémem.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak uspět na čínském trhu, zjišťovala zpravodajka Kateřina Procházková

Podnikatele ze zahraničí ale lákají i nejrůznější pobídky a programy. Letos například Hongkong snížil pro zahraniční firmy daně. Nejedna firma působící v kontinentální Číně pak hongkongských daňových výhod využívá.

„Firmy docílí toho, že mají velké daňové úlevy. V Číně de facto nějakým způsobem nakoupí a přes Hongkong se to potom administrativně dává pryč a reexportuje mimo. Tam potom dochází i ke kompenzování daní,“ vysvětluje vicekonzul Daniel Blažkovec.

Hongkong ale není obvykle finální destinací obchodníků, je spíše přestupní stanicí do stále se rozvíjející Číny. Což dokazují i čísla - český export se jen za loňský rok do Čínské lidové republiky zvýšil o 30 procent a dále roste.

Prosadit se na čínském trhu ale není pro české podnikatele jednoduché. „Prosadí se v případě, že jsou schopní přijít, pochopit podmínky trhu a najít partnera. Nesmí se snažit se postupovat tak, jak jsou zvyklí v Evropě,“ nabádá český velvyslanec v Pekingu Libor Sečka.

Neúspěch českých firem pak často souvisí z neznalostí prostředí a nepřipraveností. „Máme se co učit od Němců, Italů, Francouzů, kde je hodně vidět, jak si firma postaví marketingovou strategii pro tento trh a nějakým způsobem rozvíjí značku. U našich firem, co se týče Číny, stále převládá představa, že nejlepší je prodat někomu, kdo si to koupí v Čechách, odveze si to, a co se bude dít dál, to už je další věc,“ doplňuje ekonomický rada Petr Vávra.

Klíč je v připravenosti a pochopení prostředí

I přesto, že čínská vláda je v posledních letech k zahraničním firmám přísnější, stále se ještě i v Číně dá profitovat z vládních pobídek a benefitů a hlavně uspět. Jen je potřeba znát spotřební zvyky a kulturu.

Čínské estetické vnímání je jiné než naše estetické vnímání. „To se do spotřebních produktů musí promítat. Asijská zdobnost je větší, na druhou stranu ale Čínani hrozně touží po vysoké kvalitě, a přestože už dneska mají všechno, tak domácí kvalita tady pořád není nejvyšší. Takže my se nemusíme tak podbízet snahou vejít se do vkusu, ale pokud jim ukážeme, že kvalita je skutečně vysoká, tak šance prodávat je stejně tak velká,“ říká velvyslanec Sečka.

Všichni se ale shodují, že potřeba je být připravený. Jak varuje Libor Sečka, obchodovat v Číně není jako v Evropě.

„Jít sem s tím, že budu mít obhajobu při použití nástrojů, které používám doma, nejde. Proto je třeba vstoupit do kulturního prostředí, které je spojeno s byrokratickým prostředím, pochopit, jak to funguje, a přijmout ten model.“

Kateřina Procházková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme