Čínský trh se spotřebním zbožím roste, prosadit se na něm je ale obtížné

Čínský trh se spotřebním zbožím má před sebou explozivní růst. Do konce dekády by se měl podle konzultantů z McKinsey zdvojnásobit na 4,8 bilionů dolarů. To by znamenalo, že se čínský spotřebitel zařadí za amerického na pozici světové dvojky. Prosadit se na čínském trhu bude ale i přesto stejně obtížné, jako to bylo dosud, řekla Romanu Chlupatému během Čínského investičního fóra v Praze vedoucí výzkumu ve společnosti NSBO China Miranda Carr.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Textilní továrna v čínské provincii Če-ťiang

Textilní továrna v čínské provincii Če-ťiang | Zdroj: Reuters

Myslíte si, že se čínské vládě skutečně podaří zkrotit inflaci? Poměrně dlouho jí to nešlo...

Tak ty dvě nejdůležitější věci, které byly příčinou inflace, byly jídlo a bydlení. Ceny bydlení se přitom v poslední době daří tlačit dolů. I díky tomu, že se objevuje množství dostupných bytů. Navíc díky opatřením, která se nikdy předtím z různých důvodů neobjevila, se daří srazit ceny i v některých velkých městech. Zjednodušeně řečeno, objevila se tvrdá regulace, která zpřísňuje podmínky pro pořízení bytu. Klíčové téma je tak nyní jídlo.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor Romana Chlupatého s vedoucí výzkumu ve společnosti NSBO China Mirandou Carr

No a jak to tedy vidíte v této oblasti? Budou i nadále potraviny příčinou vysoké inflace?

Byli jsme svědky výrazného navýšení cen vepřového. A cena obilí se také zvýšila. Teď se to ale mění. Cena vepřového dokonce začala klesat. No a pokud ceny komodit na světových trzích budou klesat a pokud tempo, s jakým potraviny v Číně zdražují, díky tomu zpomalí, pak je velmi pravděpodobné, že se v roce 2012 dočkáme celkového zpomalení inflace.

Řekněme, že se inflaci podaří zkrotit, platy porostou a čínský spotřebitel začne ve větší míře nakupovat. Jak velká je šance, že by z toho mohly těžit i nově příchozí firmy ze zahraničí?

Co se maloobchodu týče, je třeba se připravit na velmi, velmi tvrdou konkurenci. Mnoho evropských a amerických maloobchodníků to na čínském trhu zkusilo a rychle se přesvědčilo o tom, že je tam velmi, velmi obtížné vydělat. Číňané jsou totiž neskutečně podnikaví, konkurence na tamním trhu je hodně tvrdá a marže jsou nízké.

Navíc se tamní trh zdá v mnoha oblastech už poměrně nasycený, alespoň co se očekávané poptávky v krátkodobém výhledu týče. Jsou tedy šance nově příchozích firem minimální?

Existují úspěšné příklady – mezi ně se řadí WalMart. Ale také došlo na mnohá selhání. Ono je totiž chybné čekat, že jen proto, že je v Číně 1,3 miliardy spotřebitelů, se tam najde dost těch, kteří budou chtít utrácet za západní zboží. Příkladem může být obchod s Barbie, který v roce 2007 z Šanghaje zmizel stejně rychle, jak se tam objevil. Jinými slovy, pokud chcete v Číně uspět, musíte se do značné míry přizpůsobit tamním chutím a tamnímu trhu.

Roman Chlupatý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme