Čínský trh zaplavují padělky francouzských vín
Velký čínský trh se rychle naplňuje nekvalitním vínem, které je prodáváno pod falešnými francouzskými značkami. Některé čínské padělky jsou přitom na první pohled k nerozeznání od originálů. Podle odborníků je Čína do budoucna brána jako velmi perspektivní vinný trh. Do roku 2014 by se země mohla stát šestým největším konzumentem vína na světě.
Podvodníci mohou na internetu dokonce koupit originální lahve, které následně plní vínem nevalné kvality. Francouzští výrobci přitom nemají moc způsobů, jak se proti padělatelům bránit.
„Byla jenom otázka času, kdy se v Číně začnou padělat vína z Bordeaux nebo vína vysoké kvality, protože v Číně, jak je známo, se padělá prakticky všechno,“ domnívá se expert na vinný trh Zlatko Míčka.
Podle něj sice většina výrobců používá lahve, které mají do skla vypálený kód, je ale prý jen otázka času a techniky, než bude tato ochrana také padělatelná. Číňané by proto raději měli být při nákupu vína opatrní.
„Zájemci z Číny, kteří opravdu chtějí kvalitu a chtějí originál, se obracejí přímo na francouzské dodavatele nebo dodavatele, kteří mají doklad, že vína jsou přímo z jednotlivých zámků,“ dodává Míčka.
Čínští padělatelé sice způsobují francouzským výrobcům ztráty, ohrožují například jejich pověst, podle Míčka je ale špatná reklama také reklama.
Investice do vína se vyplatí
Spotřeba vína je v Číně zatím jen litr ročně na osobu, stále ovšem stoupá. Víno je totiž považováno za prestižní pití, které konzumenta řadí mezi společenskou smetánku. V Číně je poptávka především po víně červeném, zatímco bílé je bráno jako druhořadé pití pro ženy.
Víno se již v Číně pěstuje ve velkém a Míčka se domnívá, že poptávka střední vrstvy bude časem plně uspokojena právě z čínských vinic. Několikamilionová horní vrstva Číňanů ale podle něj nikdy domácí vína pít nebude, protože vyžaduje originály z Francie a jiných zemí.
Do vína lze ovšem také investovat a podle Míčka jsou takzvaná investiční vína mnohem jistější než například akcie, protože se jedná o komoditu, která skutečně existuje.
„Víno je dobrá investiční komodita, dá se na něm vydělat, ale strašně dobře se musí vybírat. Je třeba si uvědomit, že ze světové produkce jsou to zlomky procent vína, které se opravdu jako investice hodí,“ varuje.