Člověk v tísni a ČBA varují před oddlužovacími firmami

Slibují vám, že za vás zaplatí dluhy? Pak se dejte velký pozor. Takový vzkaz dnes vyslali zástupci společnosti Člověk v tísni a České bankovní asociace. Takzvané oddlužovací společnosti prý totiž dokážou dostat lidi ponořené do úvěrových problémů ještě hlouběji.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prázdná peněženka

Prázdná peněženka | Foto: Comstock Images

Finanční instituce se s nimi často nebaví, takže původní záměr - kontakt mezi věřitelem a dlužníkem - nefunguje.

Autor analýzy zveřejněné společností Člověk v tísni, demograf Daniel Hůle v Ozvěnách dne kritizoval samotný název oddlužovacích společností. „Značka slibuje, že dojde k rychlejšímu oddlužení, to se nestane. Slibují, že sníží splátky za cenu prodloužení doby splácení a nai to se mnohdy nestane, protože řada věřitelů na to nechce přistoupit.“

Přehrát

00:00 / 00:00

V Ozvěnách dne na téma diskutovali autor analýzy Daniel Hůle a finanční ředitel firmy FL Consult Jiřího Lion

Podle Hůle jde vlastně jen o jisté zprostředkování kontaktů s věřiteli, což o všem dělá řada neziskových organizací zcela zdarma, na rozdíl od oddlužovacích společností. „Může to vést ještě ke zhoršení situace dlužníka.“

Správa závazků

Finanční ředitel firmy FL Consult Jiřího Lion v Ozvěnách dne souhlasil s názorem, že nejde o oddlužování. „Je to správa závazků. Je to o tom, že doba se prodlouží, splátka se sníží.“ Ne vždy se to zdaří podle přání dlužníka, ale pokud společnost nedosáhne úpravy, tak jeho společnost garantuje vrácení vstupního poplatku, který 6 000 korun..

Hůle připomněl, že u řady jiných oddlužovacích společností je klient zatížen k pravidelným platbám dalším navýšením ve výši 15-30 procent z jejich úhrnu. „Doteď platil dejme tomu 10 000, nyní 13 000, jen za tu službu, že za něj vystupuje nějaká společnost a jedná s věřiteli.“

Lion poznamenal, že jeho společnost dosahuje 85procentní úspěšnosti. „Ne vždy se souhlasem banky. Někdy je to tak že tam návrh dáme, oni nesouhlasí, my to tam stejně začneme posílat a běží jednání. Nebo neběží jednání a banka to mlčky někdy akceptuje někdy ne,“ poznamenal Lion s tím, že se jim ještě nestalo, že by v takovém případě věřitel vracel.

Pozor na sankční mechanismy

Hůle poznamenal, že agentury obdobným přístupem vystavuje klienty sankčnímu mechanismu ze strany věřitelů. „Splátka musí být zaplacena plně, zcela - jedině tak je uhrazena.“ Doporučil také lidem, aby se o radu obraceli na neziskové organizace jako je Člověk v tísni, Poradna při finanční tísní, občanské poradny atd.

Milan Kopp, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme