Člověk v tísni a ČBA varují před oddlužovacími firmami
Slibují vám, že za vás zaplatí dluhy? Pak se dejte velký pozor. Takový vzkaz dnes vyslali zástupci společnosti Člověk v tísni a České bankovní asociace. Takzvané oddlužovací společnosti prý totiž dokážou dostat lidi ponořené do úvěrových problémů ještě hlouběji.
Finanční instituce se s nimi často nebaví, takže původní záměr - kontakt mezi věřitelem a dlužníkem - nefunguje.
Autor analýzy zveřejněné společností Člověk v tísni, demograf Daniel Hůle v Ozvěnách dne kritizoval samotný název oddlužovacích společností. „Značka slibuje, že dojde k rychlejšímu oddlužení, to se nestane. Slibují, že sníží splátky za cenu prodloužení doby splácení a nai to se mnohdy nestane, protože řada věřitelů na to nechce přistoupit.“
V Ozvěnách dne na téma diskutovali autor analýzy Daniel Hůle a finanční ředitel firmy FL Consult Jiřího Lion
Podle Hůle jde vlastně jen o jisté zprostředkování kontaktů s věřiteli, což o všem dělá řada neziskových organizací zcela zdarma, na rozdíl od oddlužovacích společností. „Může to vést ještě ke zhoršení situace dlužníka.“
Správa závazků
Finanční ředitel firmy FL Consult Jiřího Lion v Ozvěnách dne souhlasil s názorem, že nejde o oddlužování. „Je to správa závazků. Je to o tom, že doba se prodlouží, splátka se sníží.“ Ne vždy se to zdaří podle přání dlužníka, ale pokud společnost nedosáhne úpravy, tak jeho společnost garantuje vrácení vstupního poplatku, který 6 000 korun..
Hůle připomněl, že u řady jiných oddlužovacích společností je klient zatížen k pravidelným platbám dalším navýšením ve výši 15-30 procent z jejich úhrnu. „Doteď platil dejme tomu 10 000, nyní 13 000, jen za tu službu, že za něj vystupuje nějaká společnost a jedná s věřiteli.“
Lion poznamenal, že jeho společnost dosahuje 85procentní úspěšnosti. „Ne vždy se souhlasem banky. Někdy je to tak že tam návrh dáme, oni nesouhlasí, my to tam stejně začneme posílat a běží jednání. Nebo neběží jednání a banka to mlčky někdy akceptuje někdy ne,“ poznamenal Lion s tím, že se jim ještě nestalo, že by v takovém případě věřitel vracel.
Pozor na sankční mechanismy
Hůle poznamenal, že agentury obdobným přístupem vystavuje klienty sankčnímu mechanismu ze strany věřitelů. „Splátka musí být zaplacena plně, zcela - jedině tak je uhrazena.“ Doporučil také lidem, aby se o radu obraceli na neziskové organizace jako je Člověk v tísni, Poradna při finanční tísní, občanské poradny atd.