CME vykázala zisk. Celkově ale zájem o média upadá

Mediální společnost CME, většinový vlastník televize NOVA, ve druhém čtvrtletí vykázala zisk ve výši 24 miliónů dolarů. Známky oživení globální ekonomiky a bezmála třítýdenní růst hlavních burzovních indexů může naznačovat, že by mohlo dojít k obratu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

CME

Například akcie pětice největších amerických mediálních firem od března posílily o 75 procent, což je bezmála dvojnásobek toho, co si v průměru připsaly tituly indexu Dow Jones.

Podle analytika společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského nečekaně dobré výsledky společnosti zapříčinily nenadálé kurzové zisky. "Celkově se ovšem dá hodnotit tento výsledek negativně, neboť pro akciové trhy nejsou směrodatné údaje o čistém zisku, ale spíše údaje o tržbách a provozních ziscích, které nejlépe ilustrují vývoj na reklamním trhu," zmínil Moravanský pro Rádio Česko.

V uplynulém čtvrtletí jsou akciové trhy svědkem nezvyklého trendu, kdy řada analytiků začala akcie jak elektronických tak i tištěných médií doporučovat jako zajímavou, i když rizikovější investici. Někteří ale vybízejí spíše k opatrnosti. Podle Moravanského lze souhlasit s oběma tábory.

"Mediální tituly jsou obecně velmi cyklické, což v praxi znamená, že při propadech strmě klesají, během růstu rychle rostou. Obecně platí, že akcie mediálních společností jsou značně podhodnoceny, takže jako dlouhodobé investice je lze doporučit," domnívá se Moravanský.

Reklama je v útlumu

Jak se bude dařit mediálním titulům na burze a médiím obecně, rozhodne zřejmě další vývoj na trhu s reklamou. V současné době ale v souvislosti s Českou republikou nelze mluvit o oživení. Myslí si to i ředitel výzkumu ve společnosti Omnicom Media Group Vít Smékal.

"Trh vykazuje oproti minulému roku velký pokles a vyhlídky nejsou nejpříznivější. Česká republika už letos patrně oživení v rámci mediálních titulů nevykáže," míní Smékal, což potvrzuje celkový propad zájmu o reklamu.

Podle Smékala řada firem, českých i nadnárodních, kvůli globální ekonomické krizi šetří a optimalizuje své náklady, tudíž na reklamu nezbývají prostředky. To lze nejlépe pozorovat právě v oblasti médií, o která přestává být mezi případnými zadavateli reklamy zájem, nehledě na konkrétní typ.

"Letos zaznamenaly největší propad zájmu o reklamu televize a tisk. U televize lze očekávat, že situace se stabilizuje a bude konstantní. U tisku můžeme čekat další propad," řekl Smékal Rádiu Česko.

Podle Smékala by médiím mohlo pomoci, kdyby reklamní trh začal fungovat v návaznosti na hospodářské výsledky firem. Zatím ale takové signály chybí.

"Reklamní trh v ČR a střední Evropě není pro mnohé velké nadnárodní korporace tak důležitý, a to hlavně kvůli jejich zanedbatelným hospodářským výsledkům," uzavírá Smékal.

Přehrát

00:00 / 00:00

Mediální společnost CME, většinový vlastník Novy, ve druhém čtvrtletí propadla do ztráty ve výši 62 %. Diskutujeme s analytikem společnosti Cyrrus Ondřejem Moravanským a Vítem Smékalem z Omnicom Media Group.

Roman Chlupatý, Lukáš Vincourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme