ČOI kontroluje povánoční slevy. Spotřebitelé by měli znát i uplatňovat svá práva

Češi slevy využívají hlavně k nákupu oblečení a elektroniky. Česká obchodní inspekce povánoční výprodeje už kontroluje. Při podobných akcích opakovaně zjišťuje, že jsou slevy spíš marketingový tah než příležitost k výhodnému nákupu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V obchodních řetězcích v Česku začaly povánoční slevy a výprodeje | Foto: ČTK

Český trh je specifický v tom, že lidé nechtějí nakupovat za základní cenu. A není se co divit, všeobecně se ví, že v Česku je některé zboží předražené. Česká obchodní inspekce povánoční výprodeje už kontroluje.

Průzkumy i ankety mezi lidmi potvrzují, že slevy už nejsou tak žhavé jako kdysi a mnozí je nevyhledávají. Oblečení, obuv, elektronika i sportovní vybavení se prodává až s 40procentními slevami z původních cen. Někde je oblečení levnější až o 70 procent.

Přehrát

00:00 / 00:00

O povánočních slevách mluvila Alžběta Havlová a Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce

Povánoční slevy začaly loni někde dokonce už den před Štědrým dnem. Podle analytiků to svědčí to o napjaté ekonomické situaci.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka dokonce tvrdí, že kdo se bojí a vidí, že by třeba sezonní zboží nemusel zvládnout prodat, musí změnit strategii a nasadit slevy už před Vánoci, aby vůbec přilákal lidi.

Riziko umělých slev

Během roku navíc ještě víc zesílil fakt, že Češi nakupují většinou ve akcích a měnit tenhle zvyk se jim nechce. Lidé by si však měli dát pozor na umělé slevy.

Česká obchodní inspekce povánoční výprodeje už kontroluje. Při podobných akcích opakovaně zjišťuje, že jsou slevy spíš marketingový tah než příležitost k výhodnému nákupu. Spotřebitelé často nedostávají správné informace o ceně zboží, někdy jim obchodníci špatně spočítají útratu nebo nedají správnou účtenku.

V obchodních řetězcích v Česku začaly povánoční slevy a výprodeje | Foto: ČTK

„Bohužel zkušenosti z předchozích let ukazují, že v tomto prodávající nejednají se spotřebiteli férově. Stále je neseznamují pravdivě s cenou po slevách. V řadě případů jsou ceny fiktivní,“ konstatovala Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce.

Mezi další prohřešky pak zařadila klamavé obchodní praktiky a neposkytnutí informací o zboží.

„Ve většině zjištění jsou udělovány pokuty ve správním řízení. To znamená, že pokuty za porušení povinností při vánočních slevách teprve budou uloženy.“

Fléglová také upozornila, že i když je ochrana spotřebitelů posilována prostřednictvím zákonů, je třeba, aby znali svá práva a také je využívali.

Milan Kopp, Alžběta Havlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme