ČOI rozdala e-shopům pokuty za miliony. Problém jim dělá především nový občanský zákoník

Část českých e-shopů stále neupravila své obchodní podmínky podle nového občanského zákoníku. Vyplývá to z kontrol České obchodní inspekce. Ta prověřovala téměř tři sta internetových obchodníků, bez závad ale prošlo jen 13 procent z nich.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování přes internet

Nakupování přes internet | Foto: Český rozhlas, Fotobanka Freeimages

Inspekce nejčastěji kontrolovala obchody, na které ji upozornili sami spotřebitelé. Kontroloři se také vracejí zkontrolovat prodejce, kteří už dříve chybovali.

Celkem inspekce zkontrolovala 279 e-shopů. Pochybení odhalila u 87 procent. ČOI rozdala přes 200 pokut v souhrnné výši těsně přes milion korun.

„U internetových obchodů ve 240 případech nebyly v pořádku obchodní podmínky. Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací nebo poskytnutí neúplných informací či zavádějících údajů,“ popisuje nejčastější pochybení mluvčí ČOI Jiří Frölich.

V Česku bylo na konci roku 2014 přes 37 tisíc e-shopů, 200 pokutovaných obchodníků tak tvoří ani ne jedno procento.

Podle ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky navíc obchodníci sice mají někdy ve svých obchodních podmínkách chyby, v praxi ale práva zákazníků dodržují:

„Uvedu příklad. Jestliže má obchod napsáno, že odstupuje od kupní smlouvy podle paragrafu, a má tam uvedeno číslo starého občanského zákoníku, a podle nového občanského zákoníku to je úplně jiné číslo paragrafu, může za to dostat pokutu od České obchodní inspekce. Na druhou stranu to neznamená, že zákazník u něj nemůže odstoupit od smlouvy a domáhat se svých práv.“

Pozor na padělky

Zákazníci by rozhodně neměli nikam posílat své údaje, jako jsou hesla k internetovému bankovnictví a podobně.

Česká obchodní inspekce ale upozorňuje i na to, že třeba v případě značkového zboží může být při nákupu přes e-shop složité získat své peníze zpět.

„Pokud si vybíráte značkovou bundu nebo obuv, v kamenném obchodu máte relevantní jistotu, že tady obchod bude i za několik měsíců. Pokud ale někdo vytvoří internetový obchod, aby vám prodal značkovou obuv nebo oblečení, a vy zjistíte, protože jste si to nemohl ani osahat, že jste si koupil padělek, je zde riziko mnohem vyšší,“ vysvětluje mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Zákazníci by si také podle Fröhlicha měli vždy zkontrolovat, kdo e-shop provozuje. Pokud taková informace na stránkách obchodu chybí, často je to známka toho, že prodejce není důvěryhodný.

Vojtěch Koval Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme