ČOI udělila e-shopům pokuty za více než 4 miliony, podle ní klamou a nevyřizují reklamace

Česká obchodní inspekce rozdala loni provozovatelům e-shopů pokuty za víc než 4 miliony korun. Nejčastěji to bylo kvůli nesprávným nebo neúplným informacím pro zákazníky. Celkem inspektoři zkontrolovali téměř 1200 obchodů. Porušení předpisů zjistili u víc než tří čtvrtin z nich. ČOI to oznámila v tiskové zprávě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

ČOI opět udělovala pokuty (ilustrační foto)

ČOI opět udělovala pokuty (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Podle České obchodní inspekce patřilo internetové obchodování v roce 2015 k nejsledovanějším oblastem kontroly, a to nejen s ohledem na četnost e-shopů, ale také vzhledem k počtu podání spotřebitelů. ČOI loni obdržela 5178 stížností spotřebitelů.

Nejčastěji si stěžovali na způsob vyřízení reklamace, nedodání předem zaplaceného výrobku, na dodání jiného zboží, poškozeného, nekompletního, použitého místo nového a také na nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy. Podání se týkala také podezření na prodej padělků, klamání o podmínkách prodeje a na podvodné jednání.

Celkem inspektoři zkontrolovali 1194 obchodů nabízejících zboží a služby prostřednictvím internetu a nedostatky zjistili u 990 z nich. Pravomocně bylo během roku uloženo 825 pokut ve výši přesahující 4 miliony korun.

ČOI ale upozornila, že vysoké procento e-shopů vykazujících nedostatky nelze považovat za skutečný obraz internetového obchodování v Česku. „Je výsledkem monitorování a následných kontrol těch obchodníků, kteří neplní formální povinnosti stanovené právními předpisy,“ vysvětluje Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.

Stovky šetřených spotřebitelských podnětů týkajících se nákupů v e-shopech podle něj opět svědčí o neochotě řady prodávajících dodržovat povinnosti, vztahující se k odpovědnosti za vadné plnění a k reklamačnímu řízení.

„Problematická byla zejména šetření internetových obchodů provozovaných zahraničními subjekty se sídlem mimo EU. Doporučuji proto spotřebitelům, aby si před uzavřením smlouvy ověřovali, u koho a kde nakupují, a aby zvážili míru rizika spojenou s nákupem online,“ dodává Bezecný.

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme