ČOI udělila e-shopům pokuty za více než 4 miliony, podle ní klamou a nevyřizují reklamace

Česká obchodní inspekce rozdala loni provozovatelům e-shopů pokuty za víc než 4 miliony korun. Nejčastěji to bylo kvůli nesprávným nebo neúplným informacím pro zákazníky. Celkem inspektoři zkontrolovali téměř 1200 obchodů. Porušení předpisů zjistili u víc než tří čtvrtin z nich. ČOI to oznámila v tiskové zprávě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

ČOI opět udělovala pokuty (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Podle České obchodní inspekce patřilo internetové obchodování v roce 2015 k nejsledovanějším oblastem kontroly, a to nejen s ohledem na četnost e-shopů, ale také vzhledem k počtu podání spotřebitelů. ČOI loni obdržela 5178 stížností spotřebitelů.

Nejčastěji si stěžovali na způsob vyřízení reklamace, nedodání předem zaplaceného výrobku, na dodání jiného zboží, poškozeného, nekompletního, použitého místo nového a také na nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy. Podání se týkala také podezření na prodej padělků, klamání o podmínkách prodeje a na podvodné jednání.

Celkem inspektoři zkontrolovali 1194 obchodů nabízejících zboží a služby prostřednictvím internetu a nedostatky zjistili u 990 z nich. Pravomocně bylo během roku uloženo 825 pokut ve výši přesahující 4 miliony korun.

ČOI ale upozornila, že vysoké procento e-shopů vykazujících nedostatky nelze považovat za skutečný obraz internetového obchodování v Česku. „Je výsledkem monitorování a následných kontrol těch obchodníků, kteří neplní formální povinnosti stanovené právními předpisy,“ vysvětluje Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.

Stovky šetřených spotřebitelských podnětů týkajících se nákupů v e-shopech podle něj opět svědčí o neochotě řady prodávajících dodržovat povinnosti, vztahující se k odpovědnosti za vadné plnění a k reklamačnímu řízení.

„Problematická byla zejména šetření internetových obchodů provozovaných zahraničními subjekty se sídlem mimo EU. Doporučuji proto spotřebitelům, aby si před uzavřením smlouvy ověřovali, u koho a kde nakupují, a aby zvážili míru rizika spojenou s nákupem online,“ dodává Bezecný.

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme