Čokoláda jako komodita. Její spotřeba roste v Česku i jinde ve světě, projevuje se to i na burze

Jíme stále více čokolády - alespoň podle měření statistiků. Mění se ale to, jakou čokoládu máme rádi. A nejsme v tom v České republice sami. Spotřeba čokoládových výrobků roste i jinde ve světě a projevuje se to i na komoditních burzách.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čokoláda (ilustrační foto) | Foto: Jana Šustová

Podle údajů statistického úřadu spotřeba čokolády v Česku roste. Zatímco v roce 2007 byla průměrná spotřeba kakaových výrobků - což je souhrn nejen čokolády jako takové, ale také čokoládových cukrovinek a kakaového prášku - na jednoho obyvatele 5,75 kila za rok, v roce 2016 už to bylo 6,9 kilogramu ročně.

Majitelka firmy Chocolate Monkey Michaela Wlosoková si myslí, že úplně každý Čech má doma alespoň malý kousek čokolády: „Většina českých konzumentů odpoví na otázku, jakou máte rádi čokoládu, vždy hořkou, 70 procent a více. Vysvětlení je vždy stejné – je zdravější. Mají pravdu v tom, že vysokoprocentní čokoláda obsahuje více kakaa a méně cukru, záleží ale také na zpracování samotných bobů.“

To je dlouhá cesta, která začíná u pěstitelů. Nejvíc kakaových bobů se pěstuje na Pobřeží slonoviny, v Ghaně, Indonésii, Nigérii, Kamerunu a zemích Latinské Ameriky.

Jako ropa nebo zlato

Podle statistik Brandona Gailla se ročně prodá čokoláda za 83 miliardy dolarů.  I na obchodech s kakaovými boby tak lze vydělat na burze. Je to však komodita, která hodně podléhá vlivům počasí. Jinak se obchoduje podobně jako ropa nebo zlato či platina.

Podle analytika společnosti Roklen Dominika Stroukala dokonce existují i vyloženě čokoládoví spekulanti, kteří se zaměřují přímo na tuto komoditu.

„Například v druhé polovině 70. let vypuklo něco, co bychom mohli nazvat čokoládovou horečkou. Tehdy cena tuny kakaa vyrostla více než čtyřikrát, potom zase spadla. Na začátku letošního roku, pokud jste si koupili kakao, mohli jste si snadno připsat až 50 procent původní investice,“ uvedl.

Když se podíváme na přepočty prodejů, čokoláda jde nejvíc na odbyt ve Švýcarsku, Švýcaři žebříčku vévodí se spotřebou kolem devíti kilogramů na osobu a rok. Pak následuje Německo, Irsko a Velká Británie. Dvaceti procenty se na světové spotřebě čokoládových výrobků podílí Spojené Státy.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme