Crowdfunding je v Česku stále populárnější, podpořil už projekty za desítky milionů

Obliba takzvaného crowdfundingu, tedy systému hromadného financování, v Česku roste. Jen loni lidé přispěli na projekty skoro 46 milionů korun, a to jen prostřednictvím dvou největších serverů. Oproti roku 2014 je to více než jednou tolik.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Audit | Foto: CC0 Public domain

Jedním z úspěšných příkladů je třeba Tomáš Turek. Na trh chtěl dostat bezpečnostní systém se zabudovanou kamerou.

„My jsme se zaměřili na to, abychom vynalezli zařízení, který člověk dostane v krabici, připojí ho k mobilnímu telefonu a to zařízení během chvilky zkrátka funguje. Je to takový inteligentní robot do domácnosti. Má v sobě kombinaci pohybových senzorů, které detekují přítomnost člověka pomocí jeho mobilního telefonu,“ vysvětluje Turek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Obliba takzvaného crowdfundingu v Česku roste. Konkrétní čísla přinesla Zuzana Švejdová

Jen vývoj chytrého robota přijde na stovky tisíc dolarů. Tomášovi se podařilo získat peníze právě díky crowdfungingu, přes internetovou sbírku vybral v přepočtu zhruba 13 milionů korun.

Stejně jako přibývá crowdfundingových serverů, roste i počet projektů nebo podnikatelů, kteří na internet vkládají svoje nápady - od jídla, přes hudbu, filmy až po technologické projekty.

Velký nárůst zájmu hlásí například server Hithit, který jen loni vynesl novým nápadům přes 26 milionů korun. Podařilo se díky němu dostat na trh třeba projekt Nakopni Jatka na podporu cirkusového prostoru. Přes 1600 lidí pomohlo vybrat více než dva miliony korun.

Dařilo se ale i na serveru Startovač.cz. Lidé tu pomohli další výpravě žlutých Trabantů napříč Tichomořím, na kterou se sešlo také přes dva miliony korun, tedy čtyřikrát víc, než byla cílová částka. Díky crowdfundingu se ale podařilo rozjet třeba i televizní pořad nebo natočit film.

Nedostatek peněz často brání rozjezdu nových firem

V případě, že se tvůrcům podaří vybrat cílová částka, přispěvatelé získají odměnu, například podíl na projektu. Pokud se všechny peníze nevyberou, vrací se v plné výši zpět donátorům.

Profit z toho mají i samotné servery. Třeba právě Hithit si bere základní provizi devět procent, a to pro projekty do 200 tisíc korun. Tvůrci nápadů ale platí jen v případě, že se dosáhne cílové částky.

Právě nedostatek peněz často brání vývoji malých inovativních firem. Až polovinu všech domácích startupů financují jejich tvůrci z vlastních úspor, další čtvrtina pak podle průzkumu Deloitte a MPO shání peníze v rodině nebo po známých. Na bankovní úvěr dosáhne jen sedm podnikatelů ze sta.

ČRo, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme