Crowdfunding podpoří i mnohamilionový byznys, vede server Kickstarter

Americký server Kickstarter pomohl dalšímu úspěšnému byznysu. Pomocí hromadného financování projektů fanoušky z celého světa po internetu představila firma Pebble model chytrých hodinek.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Crowdfunding | Foto: Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Lidé po celém světě dokážou pomocí sbírek na internetu zafinancovat i mnohamilionový byznys. Posledním důkazem je například firma Pebble, která díky americké internetové platformě s názvem Kickstarter získala peníze na nový model chytrých hodinek. Za necelou hodinu firma získala předobjednávky za milion dolarů.

„Takový způsob financování se nazývá crowdfunding. Nejdřív musíte jít na speciální web, jako je v Česku třeba Hithit, Startovač nebo Katalyzátor. Tam popíšete, na co chcete nasbírat peníze a kolik jich potřebujete," vysvětluje internetový publicista Daniel Dočekal.

„A samozřejmě, pokud k tomu dokážete použít zviditelnění a trošičku marketingu, tak pak lidé, kteří se pro váš projekt nadchnou, tak přispívají. Můžete je omezit částkou – ať už spodní, nebo horní hranicí. Může to být zcela dobrovolné.“

Mezi světově nejúspěšnější podnikatelské projekty, které takto sehnaly peníze přes internet, nyní patří přenosná lednička, která na Kickstarteru nasbírala přes 13 milionů dolarů, v přepočtu asi 320 milionů korun. To je zhruba 260krát více, než původně autoři nápadu požadovali na začátku.

„Kickstarter v tomto je velmi zajímavý, protože se podílel na jednom opravdu závratném prvenství, které je už několik staré, a jde tam o celkem vybraných až 73 milionů dolarů. Jde o počítačovou hru, která se jmenuje Star Citizen. A to je alespoň podle dostupných údajů absolutně nejvyšší částka, která se objevila v celosvětovém měřítku,“ řekl Dočekal.

Crowdfunding je úspěšný i v Česku

Podobným projektům se daří i v Česku vybrat miliony korun. Úspěšná je například další výprava žlutého trabantu Dana Přibáně do Tichomoří a Austrálie, kteří na serveru Startovač.cz od lidí nasbírali přes dva miliony korun, to je čtyřikrát víc, než byla cílová částka.

Na konkurenční platformě Hithit.cz pak loni nejvíc u lidí bodoval festival United Islands. „Vybral 1,7 milionu korun,“ potvrdil před časem spolumajitel webu Pavel Eichler.

„Druhý nejúspěšnější byl asi projekt bývalého manažera Psích vojáků Romka Hanzlíka, který na film o Filipovi vybral téměř půl milionu korun. Můžeme se třeba podívat na procentuálně nejúspěšnější projekt – byla to knížka o běhání Maraton a jiné pošetilosti.“

Zajímavé je, že podle provozovatelů platforem mají největší šance malé a středně velké kapely. U známých interpretů totiž hrozí, že potenciální přispěvatelé dojdou k názoru, že hudebníci jejich peníze nepotřebují.

mkp, Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme