ČSA hlásí rekordní ztrátu, čeká se propouštění a rušení linek

České aerolinie budou mít na konci roku ztrátu dvě a čtvrt miliardy korun. Odhad zveřejnil prezident společnosti Radomír Lašák. Za poklesem prý stojí hlavně výrazný úbytek cestujících. Zároveň prezentoval akční plán na záchranu firmy. Odstoupit ze své funkce ale v žádném případě nehodlá.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

letadlo ČSA

letadlo ČSA | Foto: Marián Vojtek

ČSA podle akčního plánu zruší pravidelné lety do ztrátových destinací New Yorku a Manchesteru a na některých dalších linkách sníží frekvenci spojení. ČSA také zredukují svou flotilu. Chtějí v rámci platné smlouvy vrátit dvě letadla a tři další boeingy prodají. Tím chtějí získat asi 500 milionů korun.

Další úspory aerolinie plánují v personální oblasti. Odejít má maximálně 860 zaměstnanců, z toho asi sto pilotů. ČSA také vyhlásily stop stav na přijímání nových pracovních sil a svým lidem nabízejí zkrácené úvazky nebo neplacené volno.

Vedení ČSA věří, že po uplatnění těchto opatření by letecká společnost v příštím roce mohla vykázat už mírný zisk. Podle prezidenta Českých aerolinií Radomíra Lašáka je totiž jedno, jak vysoká bude letošní ztráta.

"Důležité je, aby ČSA v březnu příštího roku měly na účtech peníze na úhradu svých závazků, ten hospodářský výsledek je jen účetní kategorie. Firmy nezemřou na špatný hospodářský výsledek. Bankrotují proto, že nemají dost peněz na účtech," vysvětlil Lašák v poledních Ozvěnách dne Radiožurnálu.

Lašák je zároveň přesvědčený, že plán na záchranu ČSA bude úspěšný. "S podobným plánem jsem přišel už v roce 2006, plán se beze zbytku realizoval a povedl. Nevidím důvod, proč by se neměl povést i ten druhý plán, pokud ovšem začneme hned a beze zbytku ho zrealizujeme," prohlásil prezident ČSA.

Také připustil, že vedení už začalo s prodejem letadel, přestože ministr financí Janota před několika dny řekl, že do doby privatizace se žádný majetek prodávat nemůže. "Proces prodeje letadel bude trvat 3 až 4 měsíce. Tam žádný problém nevidím. Navíc příští týden budeme prezentovat hospodářské výsledky potenciálnímu investorovi, a to včetně všech restrukturalizačních opatření," řekl Lašák.

Dodal také, že nemíní na svou funkci rezignovat. "Ne, v žádném případě to nepovažuji za osobní selhání. Mohu to na číslech dokázat. Management není o pocitech, ale o číslech," shrnul Lašák.

Odbory: s námi nikdo nejedná

Proti plánu restrukturalizace protestují odbory zaměstnanců firmy. K pilotům se přidaly další odborové svazy, mezi nimi i Svaz pracovníků CLCA, kteří mají na starosti odbavování letadel. Podle jeho předsedy Josefa Tůmy s nimi vedení o plánovaném propouštění nejednalo, pouze jim ho oznámilo.

Z pracovníků, kteří mají na starosti nakládání a odbavování letadel, bude muset podle Tůmy odejít asi deset procent lidí. "Napříč společností je to v průměru šestnáct procent, nejvíc se to dotkne pilotů a palubních pracovníků, kde je to víc než dvacet procent," uvedl Tůma, čímž zpochybnil informaci Radomíra Lašáka, že nejvíce lidí - dvacet procent - odejde z vedení společnosti.

Tůma očekával od vedení ČSA jednání ohledně propouštění a další budoucnosti ČSA. "Zatím taková jednání bohužel neproběhla," uzavřel Tůma.

Přehrát

00:00 / 00:00

O situaci ČSA a záchranném plánu hovořili v poledních Ozvěnách dne prezident ČSA Radomír Lašák a předseda odborového svazu CLCA Josef Tůma

Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus, považuje za nejdůležitější bod z restrukturalizačního plánu prodej nadbytečných letadel. "ČSA má určitě nadbytek letadel, je to pozůstatek z doby šéfování Jaroslava Tvrdíka. Letadla jsou nyní naplněna z méně než šedesáti procent. Je nutno některá prodat. Chápu i propouštění, dvacetiprocentní úbytek zaměstnanců by cestující neměli pocítit na úrovni služeb," domnívá se Procházka.

Privatizace může ČSA pomoci, i když je jediný zájemce - české konsorcium Travel Servis - Unimex. "Já bych je nepodceňoval, mají i dobrou pozici v oblasti charterových letů. Na druhé straně to není KLM či Air France. Uvidíme, na jaké ceně se domluví s ministrem Janotou," prohlásil Procházka.

ČSA může podle něj přežít i bez privatizace, ale zimní sezóna bude nejkritičtější, protože letů v té době ubývá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Situace v ČSA. Téma pro Jana Procházku, analytika společnosti Cyrrus.

K tématu si můžete dále přečíst:
ČSA nebudou prodávat svůj majetek před privatizací
Ztráta Českých aerolinií se dál prohlubuje
Piloti ČSA píší premiérovi. Stěžují si na postup managementu
Aerolinie Air France - KLM se stáhly ze soutěže o ČSA
Vedení ČSA bude s odbory projednávat možné propouštění
České aerolinie má opustit až 860 lidí ČSA ubývají cestující, aerolinky budou propouštět
ČSA se v prvním čtvrtletí propadly do ztráty 1,3 miliardy korun
Vláda z privatizace Českých aerolinií vyřadila Aeroflot a Odien
Zájem o koupi Českých aerolinií mají čtyři investoři

Roman Chlupatý, Jan Herget, Alena Adámková, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme