ČSA kvůli drahé ropě opět zvyšují palivové příplatky

České aerolinie dále navyšují palivové příplatky. Cestující tak od 15. srpna budou muset kromě ceny letenky nově zaplatit ještě 25 dolarů, tedy asi 550 korun na evropských linkách, u dálkových letů, kde podle společnosti palivo tvoří velkou část nákladů, stoupne příplatek na 67 dolarů, v přepočtu asi 1475 korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

letadla ČSA

letadla ČSA | Foto: Jan Rosenauer

Podle mluvčí ČSA Jany Víškové musely aerolinie příplatky navýšit kvůli dalšímu prudkému zdražení ropy v posledních týdnech.

"České aerolinie k tomuto kroku přistoupily po důkladné analýze trhu a poté, co jej oznámily i ostatní letecké společnosti. Jedná se o dočasné opatření, které bude zrušeno ve chvíli, kdy cena ropy klesne pod hodnotu 65 dolarů za barel a udrží se po dobu aspoň třiceti dní," řekla Víšková.

Příplatek na palivo zavedly ČSA v září 2004 poté, co k podobnému kroku přistoupila většina konkurentů. Od té doby již příplatek většina dopravců několikrát zvýšila, tento týden oznámily růst poplatků Air France a KLM. Podobně postupovala také domácí nízkonákladová společnost Smart Wings. Ta ale letos po tlakem konkurence všechny příplatky včetně palivových zrušila.

Třetí společnost, která má uzel na pražském letišti, slovenský nízkonákladový dopravce SkyEurope, dosud žádné poplatky k ceně letenek neúčtoval. Podle mluvčího Jana Čamka ale současné rekordní ceny ropy donutily příplatek na palivo zavést. Od 3. srpna tak cestující společnosti připlácejí na většině linek pět eur (asi 140 korun).

Cena severomořské ropy Brent se dnes pohybuje kolem 78 dolarů za barel, v květnu 2004 byla pod 40 dolary. Od začátku letošního roku ropa podražila zhruba o 25 procent, zčásti kvůli nepokojům v Nigérii, které snížily tamní produkci ropy asi o čtvrtinu. K nervozitě přispívají i četné sabotáže na přepravních zařízeních v Iráku a také obavy spotřebitelů z vývoje v Íránu. Nyní se ceny drží těsně pod rekordními hodnotami, převážně kvůli problémům koncernu BP na Aljašce.

Martin Hromádka, Naďa Bělovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme