ČSA musí ušetřit miliardu ročně, žádá ministr financí Janota

Odborové organizace v Českých aeroliniích odmítly navrhovaný plán současného managementu ČSA na snížení platů pilotů o 30 procent a ostatních zaměstnanců o 15 procent. Připraví vlastní návrh na řešení současné kritické situace v aerolinkách. Takový je výsledek jednání vedení firmy, odborů a ministra financí Eduarda Janoty. Podmínkou je, že náklady ČSA se sníží o miliardu korun ročně.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo ČSA. Ilustrační foto.

Letadlo ČSA. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

To je možné buď snížením počtu zaměstnanců až o 860 podle restrukturalizačního plánu, nebo snížením platů pilotů o třicet procent a platů ostatních zaměstnanců o 15 %, jak navrhlo vedení firmy s tím, že pokud odbory na snížení platů přistoupí, současné představenstvo firmy s čele s Radomírem Lašákem odstoupí.

Odboráři ale navrhovaný plán současného managementu na snížení platů pilotů o 30 procent a ostatních zaměstnanců o 15 procent odmítli. Chtějí přijít s vlastním plánem, který je ministr Janota ochoten prodiskutovat.

"Přijdou s určitou formou úspornou formou řešení v řádu jedné miliardy korun, a to já jsem připraven projednat s managementem a uvést v život, protože to je velmi nutná a nezbytná podmínka pro to, aby tato společnost fungovala.v černých číslech," oznámil po chůzce ministr Janota. Konkrétní plán ale neupřesnil.

"Na jednání padaly i požadavky, aby se nepřijímalo plošné řešení na snížení platů, ale aby se zohlednily různé pozice různých stupňů řízení společnosti, různých zaměstnaneckých skupin. Já to nechám na nich, ale můj požadavek je, že se musí najít úspory v řádu jedné miliardy korun," vysvětlil Janota.

Přehrát

00:00 / 00:00

Radiofórum:Analytička Hospodářských novin Lenka Zlámalová a redaktor ČRo Jaroslav Skalický o situaci v ČSA

Ministr financí v dopise všem zaměstnancům potvrdil, že chce dokončit privatizaci ČSA. Vyzval je, aby se rychle rozhodli, které variantě řešení dávají přednost.

"Varianty jsou minimálně dvě - buď větší propouštění nebo snížení platů a menší propouštění nebo kombinace obého. To jsou ale věci, které jsou známé," prohlásil Janota. S tím, že jiné řešení než restrukturalizace se jmenuje bankrot.

Odboráři hrají o čas

Podle šéfa asociace pilotů CZALPA Filipa Gaspara odbory předloží svůj plán během několika dnů.

"Osobně jsem to jednání vnímal spíše jako deklaraci, že vlastník má snahu ten problém řešit. Shodli jsme se na tom, že problém máme, je potřeba jej řešit a že budeme pokračovat v jednání tak, abychom je nejlépe do konce září ukončili," řekl Gaspar.

Lenka Zlámalová, hlavní analytička Hospodářských novin, nevěří, že by v ČSA bylo možné ušetřit někde jinde než na platech. "Mzdové náklady jsou v ČSA dominantní. Peníze se budou hledat těžko bez odprodeje třeba letadel," řekla Zlámalová v pořadu Radiofórum.

"Odboráři asi chtějí ty nepříjemné kroky co nejvíce oddálit. Ale nikde jinde než na platech ušetřit nejde. Tam lze očekávat, že stejně jako v minulosti se dostanou do sporu odbory pilotů a ostatních zaměstnanců na straně druhé. Nakonec toto vyjednávání může být ještě velmi ostré.," domnívá se Zlámalová.

Dodala, že pokud se nepřijme rychlé řešení, jediným řešením je bankrot. "ČSA má vyhrocené potíže, chybí jim hotovost. Řešení je třeba přijmout v rámci týdnů," prohlásila Zlámalová.

Zlámalová není příliš přesvědčena o tom, že se ČSA podaří nyní prodat, jak plánuje vláda. "Je špatná doba pro letecké společnosti, lidé méně cestují, ceny letenek se snižují, obsazenost letadel klesá. Není divu, že zájemců je málo, že odstoupilo konsorcium KLM-Air France, zajímavý strategický investor."

Dodala, že jediný zbylý uchazeč o ČSA, české konsorcium Unimex-Travel Service, už avizoval, že pokud ČSA získá, nepropustí jen plánovaných 860 zaměstnanců, ale ještě mnohem více.

Jaroslav Skalický, Alena Adámková, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme