ČSA se jen stabilizují, hodnotí ekonomové propouštění. Premiéra situace znepokojuje

Je to nutný krok pro stabilizaci firmy. To říkají někteří ekonomové o rozhodnutí Českých aerolinií propustit až třetinu zaměstnanců. Zato premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je stavem v polostátní společnosti znepokojený a odbory kvůli tomu ohlásily stávkovou pohotovost.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Václava Havla, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto)

Letiště Václava Havla, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

O práci u Českých aerolinií má na přelomu roku přijít 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a skoro 70 úředníků. Tedy až třetina zaměstnanců.

Odbory v tom vidí začátek konce společnosti, analytici si to ale nemyslí. ČSA se podle nich jen snaží dál stabilizovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Co všechno vyvolalo rozhodnutí snížit stavy v ČSA, zjišťovala redaktorka Evelyna Kulíšková

„Původní strategie, že podstatně posílíte síť letů se zeměmi bývalého Sovětského svazu, tak to nevyšlo," říká ekonom a bývalý člen dozorčí rady ČSA Miroslav Zámečník s poukazem na ukrajinsko-ruskou krizi.

Společnosti podle Zámečníka pomohlo partnerství s korejskými aeroliniemi, teď je ale na řadě snižování kapacit. S tím souhlasí i další analytik Tomáš Menšík.

„Podle mého názoru se aktuálně nejedná o to, jestli ČSA přežije, nebo nepřežije. Akorát musí pokračovat v dalších krocích, aby stabilizace byla skutečně dlouhodobá a aby se ČSA mohly odrazit," míní Menšík.

Podle něj přitom ČSA nejvíc uškodila globální krize z roku 2008. Těsně před ní se aerolinie snažily své kapacity zvýšit, a propad tak byl ještě větší.

Letušky a stevardi ČSA kvůli propouštění vyhlásili stávkovou pohotovost

Číst článek

České aerolinie jsou polostátní firma, nad její situací se proto přou i politici. Třeba šéf poslanců TOP 09 a exministr financí Miroslav Kalousek s ekonomickými experty souhlasí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kdo může za to, že ČSA bojují o přežití? Radiožurnál se ptal poslanců Zbyňka Stanjury (ODS) a Milana Urbana (ČSSD)

„Pokládám to za nezbytný krok pro to, aby ČSA přežily a uchránily alespoň dvě třetiny míst," hodnotí ohlášenou redukci pracovníků Kalousek.

Místopředseda hnutí Úsvit a bývalý dopravní pilot Marek Černoch si naopak myslí, že hromadné propouštění firmu zničí.

„ČSA je jediný národní dopravce, která tady je. Ve chvíli, kdy se zruší - a tyto kroky vedou k tomu, aby se zrušil, tak mi přijdou absolutně úplně mimo," myslí si Černoch.

Česká asociace dopravních pilotů nesouhlasí s propouštěním v ČSA

Číst článek

Plánované snižování stavů znepokojuje i premiéra Bohuslava Sobotku z ČSSD. Chce se kvůli tomu sejít s ředitelem Českého aeroholdingu.

"Mám docela silný pocit, že privatizace, tak jak byla v minulých letech zorganizována za Nečasovy vlády, ve finále vede k tomu, že ČSA neustále oslabují a Travel Service neustále posiluje," řekl dnes premiér novinářům v Jindřichově Hradci.

Šanci najít práci v oboru má jen polovina propuštěných

Na úřadech práce teď mají skončit stovky specializovaných pracovníků. Podle lidí z oboru má šanci získat práci má maximálně polovina propuštěných. V Česku totiž mají základnu jen tři letecké společnosti - kromě ČSA ještě Wizz Air a Travel Service.

Dopravní piloti by mohli na trhu práce uspět v zahraniční firmě nebo mohou létat s nákladními letadly. S krokem vedení ČSA každopádně nesouhlasí, stejně jako Odborová organizace palubních průvodčí. Ta jako první vyhlásila, že vstupuje do stávkové pohotovosti.

Martin Hromádka, Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme