ČSA se od léta víc zaměří na ruské destinace, končí lety do Atén a Osla

Výraznou orientaci na ruský trh a další rušení linek po Evropě plánují České aerolinie na letošní rok. V síti dopravce skončí třeba Atény nebo Oslo. Společnost se tak v rámci probíhajícího restrukturalizačního procesu dál zmenší, má ale fungovat daleko efektivněji. Na konci roku by už flotila ČSA měla mít jen 20 letadel.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České aerolinie (ČSA)

České aerolinie (ČSA) | Foto: Tomáš Adamec

Národní aerolinky se chtějí zaměřit hlavně na přepravu cestujících mezi východem a západem. Páteřní síť tak má tvořit šest velkých měst v západní Evropě jako Paříž nebo Barcelona, které ČSA spojí přes Prahu, s destinacemi v zemích bývalého Sovětského svazu.

Tento model už teď přináší skoro polovinu výnosů firmy. Nové linky tak povedou do ruské Ufy a Nižného Novgorodu.

Přehrát

00:00 / 00:00

ČSA se od léta víc zaměří na ruské destinace. Podrobnosti přidává redaktor Tomáš Medek

Skončí naopak řada linek z Prahy na sever a jih Evropy. Hlavním důvodem je pokles poptávky a vysoký podíl transferových cestujících, kteří firmě nepřinášejí zisk.

„Právě transferové toky mezi severem a jihem pro nás nebyly efektivní a nebyly ziskové. Takže radši tento region opustíme,“ říká prezident ČSA Philipp Moreels.

Z letního letového řádu tak zmizí šest měst. Destinace do hodiny a půl letu z Prahy pak budou obsluhovat partnerské aerolinky, hlavně Holiday Czech Airlines.

„Pozastavujeme provoz jednak do geopoliticky nestabilního regionu středního východu do Bejrútu, dále v regionu jižní Evropy, kde je ekonomická krize v Řecku a klesá poptávka. Pozastavujeme provoz do Atén a dlouhodobě, kde máme vysoký podíl transferových cestujících oproti lokálním, pozastavujeme provoz do Sofie, Skopje a Larnaky. V případě Sofie bude nahrazena codesharovým partnerem Bulgaria Air, Helsinky budou nahrazeny Finnairem a pozastavujeme provoz do Osla,“ dodává viceprezident aerolinek Jiří Marek.

ČSA také letos už neobnoví spojení do Káhiry a Damašku. V létě se naopak letadla s kódem OK vrátí třeba do Ženevy nebo Benátek.

Zájemci o koupi ČSA vyčkávají, jak rozhodne Brusel

Dopravce tvrdí, že efektivita provozu se zvyšuje. Například průměrná obsazenost letadel loni mírně vzrostla na 69 procent. Vedení ČSA v současnosti jedná s několika zájemci o koupi aerolinek. Zájem o ně údajně mají společnosti z Číny nebo Spojených arabských emirátů.

Kupci ale zatím vyčkávají, jestli Evropská komise leteckou společnost potrestá za přijetí státní pomoci. Brusel zrovna před týdnem nařídil Maďarsku, aby vymohlo zpět státní pomoc, kterou poskytlo aerolinkám Malév.

„Může to být velký problém, protože to, co provedli Maďarům, to je samozřejmě velký zásah,“ upozorňuje analytik makléřské společnosti Cyrrus Jan Procházka. „Na druhou stranu podle dostupných informací Maďaři tak propracovaně neřešili problémy, které tam mají, nejezdili do Bruselu tak často. Podle mých informací se tomu ČSA věnují podrobněji, takže doufejme, že to dopadne dobře,“ dodal.

Tomáš Medek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme