ČSA získaly strategického partnera, menšinový podíl odkoupily Korean Air
České aerolinie mají strategického partnera. Česká vláda podepsala kupní smlouvu se společností Korean Air, která tak za 68 milionů korun získala 44procentní podíl v ČSA. Vedení Českého aeroholdingu, pod který ČSA spadá, si od prodeje podílu slibuje úspory i expanzi.
„Letiště Václava Havla v Praze se tak stane jedním z uzlových bodů pro přepravu cestujících z Asie a nehrozí zde riziko utlumení některých aktivit Českých aerolinií na evropském trhu,“ řekl po podpisu smlouvy premiér Petr Nečas.
„Devět z deseti nejlépe hodnocených aerolinek na celém světě je z Asie, mezi nimi i Korean Air. Asie představuje nejdynamičtěji rostoucí obchodní teritorium na celém světě. Z tohoto pohledu je spolupráce s touto společností velmi významná,“ dodal premiér.
Prezident korejské společnosti Čang Hun-či věří, že partnerství bude prospěšné pro obě strany: „Korean Air má už za sebou více než 10 let úzké spolupráce s ČSA v rámci alince Sky Team. Věřím, že naše partnerství pro nás bude znamenat mnoho přínosů a budeme společně pracovat na rozvoji společného trhu.“
Podle analytika společnosti Cyrrus Tomáše Menčíka se může vstup silného partnera pozitivně projevit na obsazenosti letadel ČSA.
„V momentě, kdy dojde k synchronizaci letových řádů obou společností tak, aby se zlepšila návaznost na Letišti Václava Havla, tak to může přispět k tomu, že letadla ČSA budou více obsazená klienty, kteří budou přilétávat do Prahy s Korean Air.“
České aerolinie by také podle Menčíka mohly usmlouvat nižší cenu na nová letadla, pokud je budou nakupovat ve větším množství společně s Korejci.
Korean Air má 147 letounů včetně šesti airbusů A380, největších dopravních letadel na světě. Denně vypraví kolem 415 letů do 124 měst ve 43 zemích světa. Předloni aerolinky přepravily 23,3 milionu cestujících, v současnosti zaměstnávají 21 tisíc lidí.
„ČSA kupují letadlo jedno, maximálně dvě. Korean Air je kupují po desítkách, a mohou si tak zajistit slevy kolem 30 až 40 procent,“ vysvětlil analytik.
Vstup Korean Air do ČSA pro cestující neznamená, že by se měly snížit náklady na cestování. Ceny letenek určuje hlavně to, na jakých aktuálních hodnotách je ropa. Cenu podle odborníků pak také určují například personální a jiné náklady.
Předkupní právo
Korejská firma získá také jedno místo v dozorčí radě ČSA. V budoucnu pak chce českého dopravce ovládnout úplně. Do smlouvy si proto prosadila předkupní právo na zbývající akcie ve vlastnictví státního Českého Aeroholdingu.
Strategický partner z Asie může mít v současné době v evropských aerolinkách pouze menšinový podíl, což vyplývá z nařízení Evropské komise.
Dokonalý servis pro cestující
Korean Air létá na všech šest obydlených kontinentů. Charakteristické je pro jejich letouny modrostříbrné zbarvení. Logo, které známe i z jihokorejské vlajky, představuje červenomodrý symbol jin a jang v dokonalé harmonii. Bílý pruh uprostřed pak představuje vrtuli v pohybu symbolizující hnací sílu společnosti.
Korejské aerolinky patří ve světě dlouhodobě k tomu nejlepšímu. Evropské jim těžko mohou konkurovat, zejména co se týče podmínek při odbavení. Také palubní personál je u Korean Air na mnohem vyšší úrovni.
Při dálkových letech společnost cestující potěší řadou filmů, včetně premiér, nabízí i hudbu či hry. Obrazovky jsou v každé sedačce. Velmi bohatá je i nabídka nápojů a jídel. I proto také patří Korean Air už řadu let k nejlépe hodnoceným aerolinkám.
Hrozba pouhého regionálního dopravce odvrácena
Spojení mezi středoevropskou a asijskou leteckou společností mnozí označují za exotické. Vzhledem k vzdálenosti míst, kde Korean Air působí, s tímto označením souhlasil i odborník na letecký trh, Tomáš Hampl - ze serveru Airways.cz.
„Vzhledem k situaci na evropském jednotném leteckém trhu v rámci EU, kdy tento trh je vysoce konkurenční a ceny letenek vlivem nízkonákladových aerolinií v posledních letech velmi klesly, tak si myslím, že pro ČSA je to zajímavější, než kdyby byly převzaty například nějakou velkou evropskou leteckou společností.“
„Poněvadž tam by hrozilo, že by se ČSA mohly stát regionálním dopravcem, který by svážel cestující na hlavní letiště této společnosti,“ upozornil Tomáš Hampl.