ČTÚ navrhl opatření, která usnadní přístup virtuálních operátorů na trh

Na tuzemském trhu mobilních služeb není podle Českého telekomunikačního úřadu dostatečná konkurence. Operátoři prý jednají do jisté míry ve shodě a neumožňují vstup dalších firem. ČTÚ proto navrhl opatření, která usnadní vstup virtuálních operátorů na český trh.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Telefonování, ilustrační foto | Foto: stock exchange, Celalteber

Na českém trhu fungují tři síťoví operátoři. V posledních letech jednali s několika zájemci o vytvoření virtuálního operátora s využitím jejich sítě, s nikým se ale nedohodli.

Podle ČTú odmítali zájemcům poskytnout velkoobchodní nabídku a zároveň stanovili takový velkoobchodní poplatek, že neumožňoval konkurenceschopnou koncovou cenu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O změně na trhu s mobilními operátory hovořil ekonomický redaktor Jaroslav Skalický a člen Rady Českého telekomunikačního úřadu Ondřej Malý

Telekomunikační úřad proto navrhne opatření, která by vznik virtuálních operátorů měla usnadnit.

Operátoři budou mít například povinnost zveřejnit velkoobchodní nabídku pro přístup do své sítě a telekomunikační úřad bude regulovat i ceny.

Vstup nových konkurentů na trh v podobě virtuálních operátorů, kteří si pronajmou sítě od stávajících mobilních operátorů, má zajistit koncovým zákazníkům snížení cen, které jsou v evropském srovnání vysoké.

„Tím, jak vzniknou noví virtuální operátoři, kteří si pronajmou sítě od těch stávajících mobilních operátorů, budou soutěžit o zákazníky a budou muset jít hlavně s cenou dolů,“ vysvětluje ekonomický redaktor Jaroslav Skalický.

Virtuální operátor nakoupí volání ve velkém s množstevní slevou a o tu se podělí se svými zákazníky. V řadě evropských států je praxe s virtuálními operátory široce rozšířená, na území jedné země je jich přitom hned několik desítek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O možném vstupu virtuálních operátorů na trh mluvil odborný konzultant Martin Zikmund

„Z pohledu spotřebitele by se měla především zvýšit nabídka na trhu. Virtuální operátoři nabízejí své tarify pro užší skupinu zákazníků, například pro zákazníky maloobchodních řetězců, nebo pro fanoušky fotbalových klubů,“ upřesňuje Ondřej Malý, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu.

Prvním virtuálním operátorem na českém trhu se v listopadu stal BLESKmobil vydavatelství Ringier, který ale jen přeprodává služby Telefóniky. I tak ale snížil cenu volání z předplacených karet na polovinu, na což museli zareagovat i T-Mobile a Vodafone.

O vytvoření virtuálního operátora mají zájem další firmy, například UPC, Tesco, Centropol nebo Air Telecom.

Jaroslav Skalický, pir, Alina Holušová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme