CzechTrade se snaží zvýšit konkurenceschopnost firem pomocí foresightu

Čeští exportéři stále častěji míří do Ruska nebo Číny. Vyplývá to z dat vládní agentury CzechTrade. Jejich kanceláře právě v těchto státech patří k těm nejvytíženějším.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ivan Jukl | Foto: Filip Jandourek

Nově agentura CzechTrade zavádí práci s takzvaným foresightem. Jde o nový způsob hledání budoucích příležitostí. I to má pomoci k většímu prosazení konkurenceschopnosti českých firem v zahraničí.

„Firmy sice přesně neví, jaký bude mít výrobek, který chtějí dávat na trh parametr, ale jsou schopny z různých signálů říct, pro jaké zákazníky, pro jaké potřeby to bude fungovat,“ vysvětlil fungování foresightu generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl ve Světě o druhé Rádia Česko

„Ve světě například existuje fenomén, který trápí kritickou masu uživatelů, jedním z nich je třeba dětská obezita. Pro firmy, které vyvíjejí nějaké léčebné prostředky, je to velká příležitost, protože tento fenomén se týká především vyspělého, koupěschopného světa,“ dodal Jukl.

CzechTrade se podle něj inspiroval hlavně ve Finsku. „Země si prošla v 50. letech ohromnou krizí exportu a nažila se nabýt závislá na vývozu dřeva a papíru, dívala se na to, co potřebuje svět, čemu můžou přizpůsobit aplikovaný výzkum a celý systém podpory inovací.“

Větší firmy podle Jukla už s metodou foresightu spontánně pracují. „Nutností je absorbovat tento přístup na úrovni malých a středních firem, které často bývají inovativní, ale chybějí jim zkušenosti s tím, jak se rychle dostat na trh do co největšího počtu zemí,“ uvedl šéf CzechTradu.

Vladimír Kroc, Igor Maňour Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme