Další obchodní řetězce začnou prodávat potraviny přes internet

Obchodníci zažívají těžké časy. Domácnosti šetří a projevuje se to i na nákupu potravin. Jedna oblast trhu ale výrazně roste – lidé si stále častěji kupují zboží v e-shopech nebo prostřednictvím zásilkové služby. Obchodní řetězce proto chtějí přilákat zákazníky právě prodejem potravin přes internet.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

u pokladny v supermarketu

u pokladny v supermarketu | Foto: Eva Odstrčilová

Potíže obchodníků dokládají dnes zveřejněné údaje Českého statistického úřadu o maloobchodních tržbách za říjen. Podle nich sice vzrostly tržby obchodníků v říjnu meziročně o 2,2 procenta, takže si připsaly nejvyšší tempo růstu od letošního ledna, ale tyto výsledky ovlivnil kalendář.

Letošní říjen měl totiž o tři pracovní dny více než ten loňský. Když se statistický údaj očistí o sezónní a kalendářní vlivy, ukáže se, že se maloobchodní tržby v říjnu v porovnání s předcházejícím rokem reálně snížily o 3 procenta a v porovnání s předcházejícím měsícem o jedno a půl procenta.

Lidé šetří, protože klesají reálné mzdy, roste nezaměstnanost a domácnosti jsou při utrácení opatrnější. Prodejcům automobilů podle statistiků vzrostly tržby v říjnu meziročně o 2,6 procenta, ale po očištění o sezónní vlivy naopak tržby meziročně klesly o 6 procent. Nejvíce ale lidé v současnosti šetří na potravinách. Ve stálých cenách klesly tržby obchodníků o 1,8 procenta.

Přepravky se zeleninou v supermarketu (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka stock.xchng

Analytik Home Credit Michal Kozub upozorňuje na to, že potraviny patří ke každodenním nákupům, protože ale pokračuje velký meziroční růst cen, lidé v obchodech utrácí fakticky méně. Analytik Raiffeisenbank Václav Franče spočítal, že ačkoli lidé v říjnu utratili meziročně za potraviny o procento více, koupili si reálně o 1,2 procenta zboží méně.

Češi stále častěji nakupují přes internet

Jeden segment obchodu ale nečekaně rychle roste. Prodeje přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby meziročně vzrostly o 19 a půl procenta. Toho si všimli i obchodníci v kamenných obchodech, a další řetězce proto chtějí začít prodávat především potraviny - tedy položku, na které lidé šetří - právě přes internet.

Již před časem tuto službu zavedlo Tesco. Zatím ji nabízelo v Praze a okolí, na Mladoboleslavsku a Kladensku, teď ji chce rozšířit i do dalších regionů.

Dalšími řetězci, které e-shop plánují, jsou Billa, Albert a Interspar. Interspar chce s online prodejem začít příští rok, nabízet bude celou šíři sortimentu a za stejné ceny jako v prodejnách.

Billa bude také nabízet celý sortiment, ale termín spuštění e-shopu zatím neoznámila. Albert zřejmě příští rok ještě tuto službu zavést nestihne. Řetězec Kaufland konkrétní plány nepotvrdil. Globus prodej přes internet zatím neplánuje.

Jitka Hanžlová, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme