Data: Se zpožděním na Ruzyni přiletí čtvrtina letadel, každé desáté o víc než tři čtvrtě hodiny

Tak jako každý rok platí, že v prázdninovém období dochází víc než jindy k opožďování příletů letadel. Letos se o víc než patnáct minut zpozdilo 28 procent letů na pražské Letiště Václava Havla, desítky spojů přiletěly o víc než tři hodiny později.

Data Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo společnosti SAS | Foto: Paul Hanna | Zdroj: Reuters

Včas, tedy do patnácti minut od ohlášeného času, na ranvej pražské Ruzyně přistává 72 procent letadel. Číslo je srovnatelné se zahraničními letišti – včas přilétá 75 procent spojů do Vídně a 76 procent do Mnichova. Na 88 procent se dostávají menší Drážďany.

O více než 15 minut je zpožděno osm procent letů na Ruzyni. Zpoždění se přitom liší podle jednotlivých aerolinek. Z těch, které za červenec odbavily více než 50 letů do Prahy, mají největší podíl včasných příletů polský LOT, katarské Qatar Airways a nizozemské KLM.

Na opačném konci žebříčku – se zpožděními často převyšujícími 45 minut – se ocitají většinou nízkonákladové aerolinky. O více než tři čtvrtě hodiny je opožděno přes pětinu letů španělského Vuelingu nebo britského easyJetu.

Český dopravce Smartwings má 45minutové a vyšší zpoždění v 16 procentech případů.

Celkem 40 letů, tedy asi 0,7 procenta, bylo na příletu zpožděno o víc než tři hodiny. Pokud je přitom zpoždění minimálně tříhodinové, mají cestující v zemích Evropské unii právo na kompenzaci.

Informace o zpožděních zpracovali datoví novináři serveru iROZHLAS.cz z webu Flightradar24, který živě sleduje pohyby dopravních letadel po celém světě. Od začátku července se data týkají 6057 příletů na pražské Letiště Václava Havla.

Sledování letů

České Smartwings, pod které patří i České aerolinie, se k datům odmítají vyjadřovat.

„Pokud někdo čerpá z Flightradaru, pro nás jsou ta data irelevantní,“ reagovala mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Obecně navíc podle ní nejsou letecké společnosti schopné zpoždění ovlivnit. Na vině je přetížení letových tras i nedostatečná kapacita letišť.

Mezi Českem a Ruskem se zatím bude létat bez omezení, jednání pokračují

Číst článek

Jiný názor má na data z Flightradaru pilot a publicista Ladislav Keller. „Služba získává data přímo od letadel. Letadla na sekundárním radaru vysílají nepřetržitě do prostoru údaje o sobě,“ přiblížil pro iROZHLAS.cz.

„Let začíná ve chvíli, kdy se letadlo začne pohybovat vlastní silou, a končí ve chvíli, kdy se motory zastaví. Flightradar pracuje jen ve chvíli, kdy je letadlo ‚odlepené‘ z dráhy.“

U odletů tak data obvykle ukazují oproti letištím pozdější čas, u příletů naopak dřívější.

Turistický provoz

Zpoždění podle Kellera souvisí i se silným provozem na letištích v turistických destinacích. Dodává, že každoročně přibývá letních charterových letů a letadla i posádky jsou maximálně vytíženy.

„Stačí nahodilost, stačí závada, a než se odstraní, tak může dojít i několikahodinovému zpoždění, protože společnost nemá náhradní letadlo nebo musí počkat, až to letadlo přiletí,“ uzavřel.

Michal Zlatkovský, Vojtěch Tomášek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme