Den osamělých srdcí: Čínu ovládla nákupní horečka. Lidé na internetu utrácí miliardy dolarů
Byznys ovládá ve světě 11. listopadu takzvaný den nezadaných – Singles day. Ten se za posledních několik let proměnil v populární nákupní svátek, během něhož se třeba v Číně nakupuje ve velkém. Čínský internetový prodejce Alibaba pravidelně spouští velké 24hodinové slevy. Odhaduje se, že zákazníci letos utratí až 20 miliard amerických dolarů.
Jen sedm minut poté, co odbila půlnoc, internetový obchod Alibaba hlásil prodeje v hodnotě 1,47 miliardy amerických dolarů. Ještě tři roky zpátky přitom takové částky Alibaba dosahovala až po šesti hodinách speciální akce v den nezadaných.
„Den nezadaných se mi nelíbí. Zboží není o tolik levnější a doručení trvá dlouho,“ řekl pro server The Guardian 27letý bankéř Čao Jing. I přes to si ale nákupní akci nenechal ujít a utratil pár dolarů za domácí potřeby.
Analytici očekávají, že letošní prodeje přesáhnou dosavadní rekord 14,4 miliardy amerických dolarů. Den osamělých srdcí zastínil i největší nákupní dny ve Spojených státech – Černý pátek a Cyber pondělí.
Nov 11 is #SinglesDay: Things to know about the world's biggest annual online shopping event https://t.co/PCYiZJIf2C pic.twitter.com/QFume5DxBk
— The Straits Times (@STcom) November 11, 2016
26letá Wej Siou-jüan prodává spodní prádlo a den nezadaných má ráda: „Můžeme prodat víc zboží, obchodu je třikrát víc než obvykle,“ uvedla pro Guardian a dodala: „Můžeme vydělat více peněz a zákazníci jsou také šťastní, protože jsou ceny poloviční oproti normálu.“
Většina výdělku jde do kapsy značkám a prodejcům. Alibaba samotná vydělává pouze na malých provizích a poplatcích z reklamy.
Prodejní akci předcházela několikahodinová televizní show. Během ní letos vystoupili třeba David a Viktoria Beckhamovi, basketbalista Kobe Bryant nebo kapela One Republic.
Nákupní den 11. listopadu byl původně založen vysokoškoláky v 90. letech 20. století. Ti slavili bakaláře a k té příležitosti si kupovali dárky. Později vznikl den nezadaných. Dvojitá 11 v datu má odkazovat na nezadané jedince, samotný svátek ale nemá s láskou už moc společného. Alibaba odstartovala speciální prodejní akci v roce 2009.