Dopady aféry Dieselgate. Prodeje naftových aut klesly o pětinu, celý trh přitom rostl

Aféra Dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za poslední dva roky o pětinu. Celý trh přitom za stejné období narostl o deset procent. Podíl dieselů na prodejích se snížil o 12 procentních bodů na 32 procent. Vyplývá to ze studie společnosti Cebia.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Před třemi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. (ilustrační foto) | Foto: zdroj: Flickr.com, Toby Jagmohan

„Odklon výrobců od této technologie v segmentu malých a kompaktních vozů je dobře patrný například u mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Dieselové motory ve třídě malých a kompaktních vozů vyžadují stále dražší a sofistikovanější technologie, jejichž zavedení znamená pro všechny výrobce dodatečné náklady, které přenesené do finální ceny pro koncového zákazníka již přestávají být akceptovatelné,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.

Třetinu nově prodaných vozů představují dlouhodobě automobily značky Škoda. Po aféře Dieselgate stoupl zájem zejména o Škodu Octavia s benzinovým motorem 1.4 TSI meziročně o 222 procent. Naopak dílčí propad byl v posledním roce u Octavie s dieselovým motorem 1.6 TDI, a to o 31 procent. Část zákazníků ale jen přešla na vyšší objem 2.0 TDI.

Začal klíčový soud v kauze Dieselgate. Investoři a akcionáři žádají od Volkswagenu 230 miliard korun

Číst článek

Rozhodování při nákupech

Nabídka ojetých aut s naftovým motorem v rámci inzerce letos vzrostla o 37 procent. Dovoz stoupl o pět procent. Zatímco u nových aut stoupá zájem především o menší vozy se slabšími motory, v případě ojetin je tomu obráceně. Lidé kupují nejvíce vozidla na naftu s motory 1.9 či 2.0 TDI. Jde o rodinné vozy určené i k delším cestám, kdy nízká spotřeba hraje při výběru důležitou roli.

Právě nižší spotřeba paliva je podle Pajera důvodem, proč se u ojetých aut naopak poptávka po dieselech zvyšuje. „Lidé, kteří si kupují ojetá auta, a to zejména ta starší, nemohou a nechtějí do vozu tolik investovat, a proto raději volí taková auta, která mají nízkou spotřebu paliva,“ podotkl.

Za jeden z důkazů považuje stále vysoký zájem o Škodu Octavia s motorizací 1.9 TDI, která se přestala prodávat v roce 2010. Vzhledem k tomu, že se výrazně změnila skladba nových vozů z hlediska paliva, lze očekávat, že v pětiletém horizontu dojde k nedostatečnému pokrytí poptávky po ojetých dieselových vozech z Česka. Následkem bude, že se cena za tyto vozy pravděpodobně zvýší, neboť nedostatek těchto vozů se vzhledem ke klesajícím prodejům nových dieselů téměř v celé Evropě projeví i v zahraničí a nebude možné je levně dovážet.

Před třemi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme