Do vánočních nákupů Američanů krize nezasáhla

Američané se už třetí rok po sobě připravují na Vánoce v době hospodářské recese. Desetiprocentní nezaměstnanost potvrzená nedávno statistiky možná vrhá stín na jejich duši. Jak ale zjistil zpravodaj ČRo ve Spojených státech Vít Pohanka, na obratu v obchodech to moc znát není.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vánoční strom před Bílým domem ve Washingtonu

Vánoční strom před Bílým domem ve Washingtonu | Foto: Miroslav Konvalina

Washingtonský zpravodaj ČRo Vít Pohanka navštívil obchodní centrum Arundel Mills mezi Washingtonem a Baltimore. To nepatří zdaleka k těm největším, přesto se tam podle něj lidem z Evropy může snadno zatočit hlava.

„Ne, že bychom v Evropě a v Česku podobná zařízení neměli. Ale ta v Americe jsou opravdu jiná. Sleva stíhá slevu, spotřební zboží tady často pořídíte za poloviční nebo i třetinovou cenu, jakou byste museli zaplatit v Evropě a zdaleka se to netýká jen značkového oblečení,“ přiblížil.

Přehrát

00:00 / 00:00

O letošních vánočních nákupech Američanů hovořil v Ozvěnách dne washingtonský zpravodaj ČRo Vít Pohanka

Scott Krugman, který je viceprezidentem americké Národní federace maloobchodu, Radiožurnálu řekl, že na tom, jak se hýbou obchody, závisí celé hospodářství.

„Maloobchodní prodej je jedním z hlavních hnacích motorů americké ekonomiky. Spotřebitelské výdaje vytvářejí dvě třetiny našeho HDP. V tomto odvětví pracuje pětina všech práceschopných Američanů. Ve vývoji ekonomiky je mnoho neznámých, ale jedním jsme si jistí - cesta k jejímu ozdravění vede přes maloobchod,“ vysvětlil.

Maloobchodu se v USA v tomto svátečním období začíná dařit lépe, než se čekalo. Národní federace maloobchodu kvůli výsledkům prvních týdnů předvánočního prodeje zvedla odhad meziročního růstu obratu ze 2.3 procenta na 3.3 desetiny.

Rostoucí důvěru ve zlepšení stavu americké ekonomiky dávají najevo i zákazníci na parkovišti před obchody. „Určitě,“ říká Lynn a dodává:
„Manžel má svůj vlastní podnik a letos se mu zatím daří o hodně líp než loni.“

O optimismu, který kolem sebe letos vidí, mluví i Peter z Washingtonu. Scott Krugman z Národní federace maloobchodu. Vysvětluje ale, že zvýšený obrat z velké části pramení i ze strategie, kterou obchody zavedly.

„Největší starosti nám teď dělá nezaměstnanost. Když se blíží k deseti procentům, způsobuje to mezi spotřebiteli nejistotu. Jsme svědky situace, kdy obchody na potlačenou poptávku odpovídají slevami. A to vytváří mnohá překvapení a ta očekáváme i v téhle prodejní sezoně,“ řekl.

Zatím jsou čísla o prodeji lepší, než se čekalo, ale to podle některých expertů nemusí trvat dlouho: „Možná zažijeme skvělou sváteční nákupní sezonu. Ale co přijde v lednu a v únoru? Jestli bude pořád nezaměstnanost 10 procentní, jestli se nezačnou objevovat nové pracovní příležitosti, bude velmi těžké tenhle trend udržet? Klade otázku Krugman.

Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme