Dodavatele elektřiny loni změnil rekordní počet Čechů

Energie stále zdražují, a tak hledáme levnější dodavatele. Energetický regulační úřad doporučuje při tom postupovat obezřetně. Dodavatele elektřiny loni změnil rekordní počet lidí - přes 470 tisíc. Podle údajů Operátora trhu s elektřinou je to o 25 000 více než v roce 2011.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Elektřina. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

U elektřiny 80 procent všech změn připadá na domácnosti. Většinou odcházejí od velkých dodavatelů energií, jako jsou u elektřiny ČEZ, Pražská energetika a E.ON, a u plynu RWE, a hledají výhodnější nabídku u menších společností.

Zákazníci nejčastěji měnili dodavatele v lednu a pak v listopadu a v prosinci. Skoro půl milionu změn je obrovské číslo, ale odběrních míst je skoro šest milionů, takže dodavatele loni vystřídala zhruba desetina zákazníků.

U plynu se počet odběratelů, kteří chtěli změnu, naopak proti předchozímu rekordnímu roku 2011 snížil skoro o 14 000, loni jich bylo zhruba 350 tisíc.

Výhodnost změny si každý musí spočítat

Zda se spotřebiteli změna dodavatele vyplatí, si každý musí dobře spočítat. To znamená porovnat dosavadní faktury s tím, co nabízí nový dodavatel. Náklady se dají porovnat například na kalkulačce na webových stránkách Energetického regulačního úřadu. Nabídku, kterou má, je potřeba porovnat s nabídkou firmy na webových stránkách.

Důležité také je prostudovat si do detailů podmínky, které jsou spojené s využíváním konkrétní služby. Stává se, že kvůli nedostatečné informovanosti zákazník podepíše, že bude novému dodavateli platit i poplatky za služby, které měl dosud zdarma. Typickým příkladem jsou speciální poplatky při uzavření nebo zrušení smlouvy, platba při volání na zákaznickou linku, za vystavení faktury a podobně.

Dodavatele lze měnit jednou za půl roku

Důležitým údajem je délka výpovědní doby a skutečnost, zda se smlouva uzavírá na dobu určitou nebo neurčitou. Propočtu musí každý věnovat dost času, chybou je domluvit se na změně mezi dveřmi s nějakým podomním obchodníkem. Seriózní dodavatel elektřiny se pozná i podle toho, že je ochoten dát zákazníkovi dostatek času na rozmyšlenou.

Přejít k jinému dodavateli elektřiny nebo plynu může odběratel kdykoli, jediné omezení je, že to nejde častěji než jednou za půl roku. Změna je zdarma, musí se ale počítat s výpovědní lhůtou, která je obvykle tříměsíční. První krok je spočítat si případnou úsporu, pak oslovit vybraného dodavatele a sepsat s ním smlouvu. Nový dodavatel potom už celý přechod vyřídí za zákazníka sám.

Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme