Dodavatele elektřiny loni změnil rekordní počet Čechů

Energie stále zdražují, a tak hledáme levnější dodavatele. Energetický regulační úřad doporučuje při tom postupovat obezřetně. Dodavatele elektřiny loni změnil rekordní počet lidí - přes 470 tisíc. Podle údajů Operátora trhu s elektřinou je to o 25 000 více než v roce 2011.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Elektřina. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

U elektřiny 80 procent všech změn připadá na domácnosti. Většinou odcházejí od velkých dodavatelů energií, jako jsou u elektřiny ČEZ, Pražská energetika a E.ON, a u plynu RWE, a hledají výhodnější nabídku u menších společností.

Zákazníci nejčastěji měnili dodavatele v lednu a pak v listopadu a v prosinci. Skoro půl milionu změn je obrovské číslo, ale odběrních míst je skoro šest milionů, takže dodavatele loni vystřídala zhruba desetina zákazníků.

U plynu se počet odběratelů, kteří chtěli změnu, naopak proti předchozímu rekordnímu roku 2011 snížil skoro o 14 000, loni jich bylo zhruba 350 tisíc.

Výhodnost změny si každý musí spočítat

Zda se spotřebiteli změna dodavatele vyplatí, si každý musí dobře spočítat. To znamená porovnat dosavadní faktury s tím, co nabízí nový dodavatel. Náklady se dají porovnat například na kalkulačce na webových stránkách Energetického regulačního úřadu. Nabídku, kterou má, je potřeba porovnat s nabídkou firmy na webových stránkách.

Důležité také je prostudovat si do detailů podmínky, které jsou spojené s využíváním konkrétní služby. Stává se, že kvůli nedostatečné informovanosti zákazník podepíše, že bude novému dodavateli platit i poplatky za služby, které měl dosud zdarma. Typickým příkladem jsou speciální poplatky při uzavření nebo zrušení smlouvy, platba při volání na zákaznickou linku, za vystavení faktury a podobně.

Dodavatele lze měnit jednou za půl roku

Důležitým údajem je délka výpovědní doby a skutečnost, zda se smlouva uzavírá na dobu určitou nebo neurčitou. Propočtu musí každý věnovat dost času, chybou je domluvit se na změně mezi dveřmi s nějakým podomním obchodníkem. Seriózní dodavatel elektřiny se pozná i podle toho, že je ochoten dát zákazníkovi dostatek času na rozmyšlenou.

Přejít k jinému dodavateli elektřiny nebo plynu může odběratel kdykoli, jediné omezení je, že to nejde častěji než jednou za půl roku. Změna je zdarma, musí se ale počítat s výpovědní lhůtou, která je obvykle tříměsíční. První krok je spočítat si případnou úsporu, pak oslovit vybraného dodavatele a sepsat s ním smlouvu. Nový dodavatel potom už celý přechod vyřídí za zákazníka sám.

Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme