Dodavatelé hus hlásí vyprodáno, svatomartinské víno je na skladě. Restauratéry a vinotéky čekají žně

Svátek svatého Martina se spojuje hlavně s prvním sněhem. Nadílku ale očekávají taky obchodníci, a to v podobě vyšších tržeb. Většina restaurací v Česku totiž sází na svatomartinské speciality. Jedenáctý listopad tradičně bývá výnosný taky pro vinaře. Ti jen letos dali do prodeje přes dva a čtvrt milionu lahví s jezdcem na koni.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

víno | Foto: Svatomartinské víno

„Děláme konfinované husí stehno, děláme k tomu zelí z červené řepy a k tomu dýňové noky a zázvorový demi-glace,“ popisuje šéfkuchař pražské restaurace Putica Jan Matějka.

Celkem uvaří kolem padesáti porcí. Podle něj je zájem lidí o svatomartinské menu obrovský. I proto nabídku rozšířil a husí pečínku nabídne i v sobotu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Restauratéři jsou na svatomartinské hody připraveni. Nabízí netradiční variace chutí i klasiku

„Na pátek jsou už rezervace, dokonce nějaké větší skupiny. Dokonce se nás jakoby poptávají i na svatomartinskou husu ještě na příští týden. To už je ale problém, protože týden před svatým Martinem už většina dodavatelů - už ty husy nemají, takže to už je pak problém to někde shánět. Protože ten zvyk za ty dva tři roky strašně vzkvet,“ dodává Matějka.

Že zájem zákazníků o svatomartinskou husu roste, potvrzuje i Českomoravská drůbežářská unie. Podle ní se v Česku každoročně líhne kolem dvou set tisíc housat. Krátce před svatým Martinem má ale většina chovatelů už vyprodáno.

I proto některé restaurace nahrazují husí speciality třeba kachními. To je i případ restaurace La Torreta v centru Prahy.

„Budeme nabízet svatomartinské víno a jinak děláme svatomartinskou kachní čtvrtku s červeným zelím a variace knedlíků - houskový, bramborový. Holt už to k tomu patří nějakou dobu a myslím si, že není hospoda, která by to nedělala,“ říká její provozní pan Jiří.

Svatomartinské víno má jasně daná pravidla. Musí být například vyrobené z hroznů vypěstovaných na území České republiky. A to jen z konkrétních odrůd. Vzorky pak hodnotí porota, která zkoumá kvalitu vína.

Ne dříve než v jedenáct dopoledne

Svatomartinské víno se navíc nesmí objevit v prodeji dřív než jedenáctého listopadu v jedenáct hodin dopoledne. Například majitel pražské vinotéky Ondřej Šeďa prý pravidla dodržuje.

„Už se ptali, už někteří si chtěli dokonce předkoupit, ale opravdu, aby ta tradice byla dodržená, tak můžeme prodávat až 11. 11. Dokonce jsme museli podepsat i smlouvu u dodavatele, že neprodáme dřív tu lahev,“ říká Šeďa.

„Svatomartinské poznáte tak, že ten Martin přijede vždycky na tom bílém koni, což je vyobrazené na té etiketě i na uzávěru a pod tím je napsáno Svatomartinské. Lidi začínají slyšet na to svatomartinské, dříve to bylo hlavně o novém beaujolais,“ popisuje Šeďa.

Popularitu vína dokládá i zájem vinařů o známku se svatým Martinem. Letos o ni žádala víc než stovka z nich. Magdaléna Vaňková pracuje v malé vinotéce už přes patnáct let. Ani v její nabídce nebude svatomartinské chybět.

Svatomartinské pivo

„Je velký zájem, ale protože vinotéky rostou jak houby po dešti a je to tak rozmělněný ta kupní síla, tak z toho mám trochu obavy, jestli se to vůbec prodá. Nakoupila jsem dost, asi 250 lahví. Preferovala jsem celkově bílé víno,“ vysvětluje Vaňková.

Češi přesto zůstávají národem pivařů. Zatímco vína vypije během roku každý průměrně asi 20 litrů, u piva je to přes 140 litrů. I pivaři si ale v pátek přijdou na své. Některé hospody totiž nabízejí taky svatomartinské pivo. Oproti klasickému ležáku je silnější, obsahuje až 6 procent alkoholu a čepuje se do speciálních sklenic.

Svatomartinské víno | Foto: Český rozhlas

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru