Dostavba východní části Pražského okruhu se odkládá. Nemá územní rozhodnutí
Plynulost pražské dopravy, která už tak dost drhne, stojí před další překážkou. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) zrušilo územní rozhodnutí na východní část Pražského okruhu v úseku od dálnice D1 do Běchovic. Vyhovělo tak námitkám přibližně 180 odvolatelů, převážně z Běchovic a Dubče. Magistrátu současně vytklo řadu vážných pochybení a rozporů s právními předpisy.
Podle pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) se magistrát pokusí podat proti rozhodnutí rozklad a v případě neúspěchu takového postupu zažádá o vydání územního rozhodnutí znovu.
Primátorův náměstek pro dopravu Karel Březina (ČSSD) pak upozornil, že rozhodnutí ministerstva pro místní rozvoj oddálí realizaci stavby, kterou Praha považuje za jednu z nejdůležitějších.
Hosty Světa o osmé byli starosta Běchovic Ondřej Martan a předseda České silniční společnosti František Lehovec
Starosta Běchovic Ondřej Martan ve Světě o osmé uvedl, že nezpochybňuje význam dokončení východní části Pražského okruhu pro dopravu v metropoli. Městské části se ale nelíbí, že velkokapacitní šestipruhová komunikace se přesune na vzdálenost 200 metrů od obytných domů v Běchovicích.
„Už nyní máme denní průjezd přímo srdcem městské části přes 40 tisíc vozidel, 50 metrů od oken školy,“ upozornil starosta. Po zrušení územního rozhodnutí podle něj nastala příležitost zamyslet se nad „novou variantou, nad novým řešením“ této části okruhu.
Podle běchovického starosty je téměř nemožné, aby stávající varianta v podobě, která byla schválena, dokázala splnit hygienické limity, zejména hlukové.
O opaku je ale přesvědčen předseda České silniční společnosti František Lehovec, člen vědecké rady Dopravní fakulty ČVUT. Dopravní fakulta se podle jeho slov podílela na zpracování a vyhodnocování řady variant, které si objednal investor.
„To mě vede k přesvědčení, že tyto možnosti jsou a že ta současná trasa může být v podstatě zachována, pokud jde o směrové vedení. Ale určitě dojde ke změnám ve výškovém vedení, aby ty komunikace, ty paprsky křižovatky, které mají největší zatížení, byly v úrovni současného terénu, a nebo dokonce minus jedna.“
„To znamená, že ovlivnění okolí by bylo podstatně příznivější a samozřejmě i ty protihlukové stěny by pak mohly být výrazně nižší a účinnější,“ vysvětlil ve Světě o osmé. Dokončení okruhu je podle něj z dopravního hlediska prioritou číslo jedna.
„Je to skutečně výjimečný úsek, který kompenzuje a nějakým způsobem uzavírá problém vedení vnější dopravy v tom jižním sektoru a umožňuje tu účinnou ochranu v oblastech, kde je jinak technicky vůbec neřešitelná,“ doplnil František Lehovec.