Dráhy mění systém odměn. Generální ředitel by si mohl přijít až na 15 milionů

Odměny manažerů Českých drah by se mohly brzy podstatně zvýšit. Celkový příjem generálního ředitele by mohl podle nového návrhu údajně dosáhnout až na 15 milionů korun. O nových smlouvách měla dozorčí rada podniku rozhodnout už na konci června, jednání se ale přesouvá na září. Píše o tom dnešní Mladá fronta Dnes.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České dráhy | Foto: Jiří Suchomel

Podle chystaných pravidel by mělo být čtyřicet procent platu u Českých drah pevně daných a zbytek vytvoří negarantované bonusy. Výplata se má odvíjet především od zisku a tržeb nebo také obsazenosti vlaků.

Jestli návrh projde dozorčí radou, není ještě jisté, protože zmíněná částka se podle informací z tisku zdá vysoká i železničářských odborům.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pozvání do poledních Ozvěn dne na Radiožurnálu přijali Vratislav Kulhánek z poradenské firmy Industrial Advisors a Jiří Boudal z Ekologického právního servisu

Výše odměn vychází i z doporučení poradenské firmy Industrial Advisors Vratislava Kulhánka, bývalého šéfa mladoboleslavské Škody Auto.

Podle něj bylo základním požadavkem navrhnout a definovat srovnatelný plat u ČD vůči zahraničním společnostem.

Důležitá jsou prý především kritéria k dosažení maximálního ohodnocení, která byla nastavena právě porovnáváním výsledků mezi asi deseti dalšími drážními společnostmi.

„Pokud ty výsledky budou stejné, což mám dost vážné pochyby, pak může samozřejmě i takovýto plat být dosažen,“ potvrzuje Kulhánek. Dosáhnout jich prý ale není žádná legrace.

Dosud přiznává generální ředitel ČD Petr Žaluda plat půl milionu korun měsíčně. Bonusy a další příjmy si prý nevyplatil. Pokud by tedy nový návrh prošel, pak by nyní ročně dostával šest milionů.

‚Stát by si měl ujasnit, co od ČD očekává‘

Odborník na problematiku kontroly veřejnosti nad státními a polostátními firmami Jiří Boudal z Ekologického právního servisu kvituje, že fixní část platu by podle návrhu měla být ukotvena na 40 procentech a zbylá část by zůstala volná pro případné bonusy. Obvyklá praxe to prý v Česku není.

„Je dobře, že se to aspoň nějak zavádí. Bohužel se obávám, že tam nebyl učiněn ten úplně první krok, na který my neustále upozorňujeme. Dřív, než se řeší odměňování, by si stát měl ujasnit, co od těch jednotlivých firem čeká v podobě veřejně dostupné vlastnické politiky,“ upozorňuje ale.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vratislav Kulhánek z poradenské firmy Industrial Advisors a předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša se k tématu vyjádřili na Rádiu Česko

„Zvlášť třeba v případě Českých drah a podobných firem státu nejde jenom o to vydělávat, ale to, co od nich čeká, jsou často nějaké veřejné služby. To by mělo být jasně uvedeno.“

Také podle toho se totiž podle Boudala odvíjejí indikátory úspěšnosti manažerů. A tedy i případné platové ohodnocení.

Bonusy se mají vyhodnocovat po roce a dále po třech letech. S takovým systémem souhlasí i předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

„Jestliže 60 procent mají tvořit odměny, které se budou vyhodnocovat po roce plnění úkolů a po třech letech, tak to je to, co si dovedeme představit, protože České dráhy opravdu nebudou mít před sebou jednoduché období v nejbližších třech letech. Je nutné společnost finančně udržet.“

Jestli tedy bude návrh na nové odměňování šéfů ČD schválen, chce Pejša podpořit jeho implementaci i mezi zaměstnance. Současně zmiňované vysoké částky ohodnocení jsou pro něj však nepřijatelné.

Martina Mašková, Veronika Sedláčková, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme