Dráhy odvolaly šéfa ČD Cargo Vodičku, končí i Fejk

Železnici zasáhlo personální zemětřesení. Na příkaz ministra dopravy Radka Šmerdy České dráhy odvolaly z funkce předsedu představenstva své nákladní divize ČD Cargo Jiřího Vodičku. Kvůli nehodě na Vyškovsku přišlo o práci také pět lidí ze Správy železniční dopravní cesty a Šmerda rovněž potvrdil odchod ombudsmana ČD Petra Fejka.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr dopravy Radek Šmerda a generální ředitel ČD Petr Žaluda | Zdroj: ČTK

Vodičku by měl v čele ČD Cargo ve středu nahradit bývalý ministr dopravy a šéf fondu dopravy Gustáv Slamečka, který do představenstva firmy nastoupil před dvěma týdny.

Přehrát

00:00 / 00:00

O personálních záelžitostech v Českých drahách v Ozvěnách dne Radiožurnálu.mp3

Bývalého šéfa nákladní divize nechal ministr odvolat kvůli nestandardním odměnám, které nechal vyplatit svým nejbližším podřízeným za květen. Věc nyní ČD šetří a nechtěly k ní sdělovat podrobnosti.

„Hlavní problém Českých drah nespočívá v tom, že by tam byly vysoké platy, ale v tom, že ten systém nefunguje, protože je to změť nejrůznějších železničních činností a navíc je to systém, který neuvěřitelným způsobem polyká peníze daňových poplatníků,“ řekl bývalý generální ředitel Českých drah Emanuel Šíp.

Personální změny se dotkly také Správy dopravní a železniční cesty, a to kvůli špatné údržbě kolejí a následné nehodě nákladního vlaku u Vyškova. O práci přijde dohromady pět lidí včetně vysoce postavených manažerů.

Správa železnic musí zkontrolovat všechny tratě

SŽDC zároveň zahájila kontrolu všech kolejí ve své správě. „Probíhá nejrozsáhlejší jednorázová kontrola svršku celé dopravní infrastruktury, to znamená všech tratí pod Správou železniční dopravní cesty. Provádí ji zhruba 400 zaměstnanců,“ uvedl Pavel Habarta, který je pověřený řízením úřadu.

Podle Šmerdy nemusí být personálním změnám konec. Ministr ostře kritizoval napjaté vztahy mezi Správou železniční a dopravní cesty a Drážní inspekcí.

„Jednání budu mít příští úterý s panem generálním inspektorem Šigutem i s panem ředitelem Habartou. Pokud se jeho filosofie přístupu k práci nezmění, tak i tady přijde čas na personální kroky. Já se prostě nebudu dozvídat o stavu železnice z médií,“ podotkl Šmerda.

Fejk si odnese devět platů

Ministr dopravy na mimořádné tiskové konferenci rovněž potvrdil odchod ombudsmana Českých drah Petra Fejka, který už dnes podepsal výpověď. Z firmy odchází po dohodě a v rámci takzvané konkurenční doložky si odnese devět platů za to, že nebude tři čtvrtě roku pracovat ve stejném oboru.

Fejk odešel mimo jiné v souvislosti s informacemi o svém výdělku, který údajně dosahoval 250 tisíc korun měsíčně. To kritizovaly odbory i opozice. Podle Šmerdy je taková výše platu těžko obhajitelná.

Přehrát

00:00 / 00:00

Šéfredaktor internetového železničního magazínu ŽelPage Josef Petrák mluví o aktuální situaci v Českých drahách ve Stalo se dnes na Radiožurnálu.mp3

„Tak vysoký plat je obhajitelný jedině, když se té firmě mnohonásobně, nebo alespoň několikanásobně vrátí. To byl můj záměr, ten záměr jsem měl po roce zrekapitulovat a v případě, že bych nebyl prospěšný a nezaplatil se, tak bylo adekvátní buď z mé iniciativy, nebo i z iniciativy firmy odejít. A to byl naprosto srozumitelný a legitimní plán té firmy. Já mám tuto obhajobu tohoto svého platu, přestože já ho považuju také za vysoký a musím otevřeně říct, v minulosti jsem byl kritikem vysoké odměňovací praxe ve státních firmách,” řekl Petr Fejk ve Dvaceti minutách Radiožurnálu.

Oproti původním informacím České dráhy funkci ombudsmana rušit nebudou, podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy ji obsadí osobou zevnitř podniku. Bývalý generální ředitel Českých drah Emanuel Šíp považuje funkci ombudsmana Českých drah za zbytečnou.

Šéfredaktor internetového železničního magazínu ŽelPage Josef Petrák se domnívá, že ombudsmana by České dráhy měly mít.

„Z mého pohledu České dráhy potřebují někoho, kdo bude řídit kvalitu a hledat nové způsoby, jak uspokojit své zákazníky. Spíš bych se přikláněl k tomu, aby to byl někdo mimo České dráhy, kdo bude mít zdravý nadhled a bude k tomu přistupovat zodpovědně, ale s laickým přístupem, nebude svázaný s historií Českých drah, nebude znát staré struktury a využívat staré procesy,“ řekl Josef Petrák.

Květa Moravcová, Veronika Sedláčková, Jan Richter, Martin Hromádka, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme