Dráhy opět dražší

Od ledna si připlatíme na lístek za vlak. Pokud si cestující nekoupí tzv. Z-kartu, zaplatí za jednorázovou jízdenku až o 60 procent více. Další zdražení chystají České dráhy na 27. leden. Za časové jízdenky - týdenní či měsíční bude potřeba připlatit až o 40 procent víc.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vlak vyjíždí ze stanice | Foto: Jan Rosenauer

Proč České dráhy tak citelně zdražují, vysvětluje jejich mluvčí Petr Šťáhlavský. "Musíme si uvědomit, že České dráhy dnes nakupují v podstatě veškeré suroviny, techniku, vozový park obnovují za ceny, které jsou dnes obvyklé v zahraničí, a tam je jízdné podstatně vyšší. Samozřejmě při dnešní kupní síle obyvatel v České republice nemůžeme zvyšovat ceny tak, aby odpovídaly cenám v zahraničí nebo v Evropské unii, ale rozhodně jsou v realci s cenami které jsou obvyklé v reformních zemích jako jsou Slovensko, Polsko nebo Maďarsko."

Podle Šťáhlavského jde hlavně o to odlišit od sebe ceny pro stálé zákazníky a náhodné cestující. "Cestující, který nevyužívá některou z nabídek, nebo si nepořídí zákaznickou kartu, zaplatí za tu obyčejnou jídenku o 60 procent více. Toto platí od 10. června, ale zatím všichni cestující od nás dostali slevu a to až do silvestrovské půlnoci. Od Nového roku obšem nárok na tu zákaznickou slevu budou muset prokázat prostřednictvím karty Z.

Druhé zdražení bude následovat jen několik týdnů po začátku nového roku. Od 27.ledna mají totiž podražit časové jízdenky. Především lidé, kteří jezdí vlakem do práce či do školy, tedy budou muset za týdenní, měsíční či čvrtletní jízdenku vydat z peněženky až o 40 procent víc.

Podle ředitele Liberálního institutu Miroslava Ševčíka by České dráhy nemusely tolik zdražovat, kdyby se pokusily razantně snížit svoje náklady a bojovaly s nehospodárností v podniku. Chystaná transformace firmy a její rozdělení na dvě části ale podle něj nic neřeší. "Je to krok řekl bych do slepé uličky a dokud nedojde k radikální změně systému, která umožní vytvoření konkurenčního prostředí při poskytování veškerých druhů dopravy, tedy i osobní, tak do té doby si budou dráhy diktovat svou cenovou politiku a budou natahovat ruku po všech daňových poplatnících, i po těch, kteří dráhou nejezdí, a budou od nich prostřednictvím daní vytahovat další peníze. Ono se to brzy dostane jenom u té osobní dopravy na desítku miliard korun ročně."

Odboráři se dohodli s vedením Českých drah na sedmiprocentním růstu mezd v příštím roce. Řekl to předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek s ím, že je pravděpodobné, že kolektivní smlouva bude podepsána v pátek večer. Vedení drah a odboráři se ještě musí dohodnout na konkrétním zvýšení mezd - tedy o kolik se například zvýší tarifní mzdy a o kolik příplatky za směny, noční práci, nedělní práci či za přesčasy.

Markéta Kaclová, Pavla Kvapilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme