Vrcholí poptávka po zboží na dušičky. Zisky obchodů jsou srovnatelné s obdobím Valentýnu
V obchodech tento víkend vrcholí poptávka po dušičkovém zboží. Podle prodejců, které oslovila ČTK, bude zájem pravděpodobně srovnatelný s loňským rokem. Jediným rozdílem je, že někteří zákazníci volí levnější variantu květinových dekorací nebo svíček. V nákupních košících se ale objevují i halloweenské kostýmy či tematické sladkosti. Právě obliba tohoto amerického svátku v Česku podle prodejců každoročně stoupá.
„U dušičkového sortimentu roste letos zájem hlavně o náhradní náplně do skleněných svíček. U umělých květin a ikeban (podlouhlá květinová dekorace na hrob) sahají zákazníci letos po malinko levnějších variantách,“ řekla za prodejny Tesco Iva Pavlousková.
Z halloweenského zboží podle ní lidé v předchozích letech volili především strašidelné masky, letos si oblíbili i bytové doplňky nebo plyšové hračky s halloweenskými motivy. „Halloween se stává stále oblíbenějším svátkem, a to především u dětí a mladší populace,“ doplnila.
Obchodníci zvyšují ceny, dokud lidé kupují. Nakupujte méně a levněji, radí ekonom Navrátil
Číst článek
První objednávky květin, jako jsou například velké věnce, květinářství Flowersgohome přijalo asi před dvěma týdny, uvedl za firmu Aleš Mácha. U příležitosti Dušiček podle něj zákazníci utratí průměrně od 700 do 800 korun.
„Ceny klasických chvojových věnců se pohybují někde kolem 250 až 350 korun. K tomu si zákazníci zpravidla vyberou na jeden hrob nějakou hrnkovou květinu, svíčku či drobnou dekoraci,“ doplnil. Díky svojí odolnosti na Dušičky vedou chryzantémy a také vřes či šiškové věnce, řekl.
Sortiment na Dušičky Češi podle mluvčí Globusu Anety Turnovské začínají nakupovat až s dvoutýdenním předstihem. Tržby jsou v tomto období srovnatelné se dnem svatého Valentýna, uvedla.
„Dušičky jsou pro nás významným dnem v roce. Sortiment jsme tento rok rozšířili například o svíčky ve skle,“ řekla mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
Internetový srovnávač Heureka.cz pak za posledních sedm dní pozoruje vyšší zájem o halloweenské kostýmy. V případě těch pro děti nárůst činí 47 procent, u kostýmů pro dospělé je to 44 procent.
Z 3,9 na 1,8 procenta. Meziroční pokles maloobchodních tržeb v červenci zpomalil
Číst článek
Meziměsíčně jsou hodnoty více než dvojnásobné, řekl šéf analytiků webu Michal Buzek. V oblibě jsou podle něj masky ducha Vřískot nebo dívky Wednesday z Addamsovy rodiny.
Poptávka po halloweenském zboží letos v prodejnách Penny Market meziročně vzrostla asi o desetinu. Zákazníci podle mluvčího Tomáše Kubíka u příležitosti tohoto amerického svátku kupují i slané pochutiny, jako jsou například brambůrky. „Zejména mezi mladými jsou pak oblíbené různé druhy alkoholu,“ doplnil.
V Bille zákazníci sahají také po dýních, jejich prodeje jsou oproti běžným dnům trojnásobné, řekla mluvčí Dana Bratánková. Více než deset let má halloweenský sortiment v nabídce i Lidl.
„Poptávka je přitom stabilní a svého zákazníka si tato akce našla,“ řekla mluvčí Iveta Barabášová. Sladkosti nebo slané pochutiny se strašidelnými motivy si mohou zákazníci v Lidlu zakoupit do neděle, doplnila. Vyšší zájem o Dušičky než Halloween pak pozorují také v Albertu.