Důvěra v českou ekonomiku klesá. Drží ji hlavně export

Důvěra v naši ekonomiku poklesla téměř o dva body. Potvrzuje to březnové šetření Českého statistického úřadu. Podobné závěry přitom nabízejí i další statistiky takřka z celého světa. Spotřebitelé, podniky i trhy se obávají toho, co přinese neštěstí v Japonsku, boje v Libyi a okolí a v neposlední řadě pokračující dluhová krize v eurozóně. Narůstající míra nejistoty může ovlivnit nastartované oživení ekonomiky doma i ve světě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ekonomika | Foto: Alena Palečková

Do březnové důvěry v českou ekonomiku se podle hlavní ekonomky společnosti Next Finance Markéty Šichařové ještě naplno nepromítly ani události v Japonsku či rozpoutání války v Libyi.

„Tuzemští spotřebitelé a firmy vnímají aktuální události tak trochu jako z jiného světa, tím pádem nebudou promítnuty ani v indikátoru za příští měsíc. Největším důvodem, který v současnosti ovlivňuje klesání důvěry v českou ekonomiku, je zpomalení sousední německé ekonomiky oproti loňskému roku,“ říká Šichtařová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Markéta Šichtařové o důvěře v českou ekonomiku ve Světě o deváté.mp3

Ekonomy to ale podle Šichařové nepřekvapuje, protože se mírné zpomalení růstu globální ekonomiky, včetně evropské, v prvním kvartále letošního roku očekávalo.

„Nedochází k akceleraci růstu, a to se promítá do zakázek místních podniků. Stavební výroba je slabá, propouští se, tudíž neklesá míra nezaměstnanosti. Navíc u nás historicky poprvé v prvním kvartále letošního roku klesá průměrná mzda, spotřebitelé nemají z čeho financovat nákupy a důvěra v ekonomiku nemá z čeho vařit,“ vysvětluje Šichtařová.

Narůstající nervozita a s tím spojený pesimismus mezi spotřebiteli i manažery může ovlivnit ochotu spotřebitelů utrácet. Šichtařová ale upozorňuje, že spotřebitelé už nemají jak své útraty dále snižovat.

Českou ekonomiku 'táhne' Německo

„Na straně průmyslu a manažerů není riziko zas tak velké, protože český průmysl vyrábí zejména pro export, v současné době nemá v domácí ekonomice velký odbyt a jeho růst je tažen zakázkami ze zahraničí, kde pořád dochází k hospodářskému růstu. Dokud bude docházet k hospodářskému růstu v Německu, potáhne za sebou ekonomiku českou,“ domnívá se Šichtařová.

Český průmysl tedy stále roste a nízká důvěra v českou ekonomiku není rizikovým faktorem a zásadně neovlivní domácí hospodářský růst. V tom je podle Markéty Šichtařové rozdíl oproti situaci v letech 2007 a 2008, kdy spotřebitelé hodně utráceli i na dluh, a každé zaškobrtnutí mohlo českou ekonomiku zpomalit.

„Momentálně není česká ekonomika tažena spotřebitelskými výdaji a riziko není tak veliké. Pokud by zpomalily západoevropské ekonomiky, pomalu by se to přenášelo i do ekonomiky a české. Vzhledem k tomu, že mechanismus je poměrně dlouhý, nemělo by to být velkým problémem,“ dodává hlavní ekonomka společnosti Next Finance Markéta Šichtařová.

Tomáš Pavlíček, Ivana Šulcová, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme