Dva roky Dieselgate. Automobilový průmysl zůstává německou pýchou, aféra mu ale poškodila reputaci

Automobilový průmysl je stále německou pýchou. Více než 600 tisíc pracovních míst se ve spolkové republice váže přímo na spalovací motory. Nad touto nejdůležitější průmyslovou branží se ovšem stahují mračna. Dieselová aféra poškodila dobré jméno německých automobilek, konkurence v zahraničí velmi rychle roste a samotná budoucnost dieselu je nejistá. Vypukla přesně před dvěma lety a automobilový průmysl tento skandál stále ještě nezpracoval.

Německý volební seriál Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vozy značky Volkswagen | Zdroj: Reuters

„Celá diskuse kolem dieselu má dost negativní vliv na lidi. Nejsou si jistí tím, jestli si mají auto s dieselem vůbec kupovat," přibližuje pro Radiožurnál Zakaria Nadschar, majitel berlínského autobazaru ve čtvrti Weißensee.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dva roky Dieselgate. Automobilový průmysl zůstává německou pýchou, aféra mu ale poškodila reputaci. Natáčel zpravodaj Pavel Polák

Na pozemku stojí zaparkovaných dobrých čtyřicet aut. Většina s dieselem. „Zákazníci teď chtějí hlavně auta s benzinovým motorem," podotýká.

Odkud se ta zdrženlivost bere? Nadschar, který v ojetinách podniká už více než dvacet let, má jasnou odpověď.

„Protože mají strach z toho, co politika rozhodne. Jestli budou zákazy ve městech pro starší diesely, nebo jestli bude povinné upravovat i starší motory. A klíčová otázka je, jestli budou diesely vůbec povolené," doplňuje majitel berlínského autobazaru.

Německý volební seriál

Němci budou rozhodovat o dalším směřování své země v neděli 24. září. Německo je pro Českou republiku významným partnerem, Český rozhlas proto připravil k parlamentním volbám nový seriál, ve kterém se budou probírat zásadní témata, která zasáhnou do nedělních voleb. Zazní série reportáží, rozhovorů a analýz.

Některá německá města, kde je kvalita ovzduší velmi špatná a kde znečištění překračuje limity, chtějí prosadit pro starší diesely zákaz. Nejdál je v tom Stuttgart. „Podvádění s měřením emisí je velký problém. Automobilovému průmyslu to ohromně poškodilo reputaci," upozorňuje Clemens Fuest, renomovaný ekonom a šéf mnichovského institutu Ifo.

Tento skandál ale podle něj německé automobilky na lopatky nepoloží. Důležité je prý, jak se k němu vedení koncernu postaví a jak ho zpracuje. „Mnohem závažnější je otázka, co bude se spalovacím motorem jako takovým," domnívá se ekonom a šéf mnichovského institutu.

Bude stále hnací silou v budoucnosti, nebo ne? Právě to znejišťuje německé automobilky nejvíc. V automobilové branži, do které vstupují firmy jako Google nebo Tesla, vládne nervozita.

Volkswagen a Škodu žaluje kvůli Dieselgate dalších 600 lidí z Česka

Číst článek

„Třetina všech světových patentů k elektromobilitě pochází od německých firem. Investují hodně do výzkumu," upřesňuje Fuest.

Většina německých politických stran počítá s tím, že spalovací motor je přechodnou technologií. Deadline ale pro jeho ukončení stanovovat nechtějí. Elektroauta na německých silnicích zatím vidět nejsou.

Majitel berlínského autobazaru Nadschar už ale začíná prodávat auta s hybridním pohonem. Starost o svou živnost si nedělá. Lidé prý budou auta potřebovat pořád.

Pavel Polák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme