Pozor na špatně naúčtované ceny u pokladny, upozorňuje mluvčí obchodní inspekce Fröhlich

Česká obchodní inspekce provedla za loňský rok více než pět tisíc kontrol slevových akcí, téměř v polovině případu zjistila porušení zákona. Z toho téměř tisícovka se týkala nesprávného účtování zboží na pokladně. „Je to nejčastější a alarmující zjištění,“ říká ve Dvaceti minutách Radiožurnálu mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. Na co si dát pozor při povánočních výprodejích?

Tento článek je více než rok starý.

Dvacet minut Radiožurnálu Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Povánoční slevy (ilustrační foto)

Povánoční slevy (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Jakmile budete kupovat něco ve slevě, podívejte se hned ideálně u pokladny na to, jaká cena je vám naúčtovaná – zda správně ta po avizované slevě,“ radí Fröhlich.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nesprávně účtovaná deklarovaná cena zboží je nejčastějším zjištěním České obchodní inspekce. Na co si dát pozor při povánočních výprodejích?

Upozorňuje také, že zákazník má nárok na cenu, která je v akčním letáku nebo v regálu, a na takové ceně by měl trvat. Obchodníci pak mají povinnost zboží za takovou cenu prodat.

K častým prohřeškům obchodníků také patří nesprávné informování v souladu s cenovými předpisy – ceny jsou uvedené dvě a není jasné, která je platná.

Kdy nelze uplatnit záruku?

U zboží, které je ve výprodejích a které nepodléhá rychlé zkáze, lze vždy uplatnit 24 měsíců reklamace výrobku. I kdyby byla třeba 99 procentní sleva. „U použitého zboží ale je možné tuto lhůtu zkrátit na polovinu,“ dodává.

Jinak je to u slev, které mají podobu akce 1+1 zdarma. Když si zákazník koupí například boty a má papuče zdarma, tak na ně se nevztahuje žádná možnost uplatnit na vadu výrobku – papuče jsou v totmto případě dárek. Obchodník ale musí spotřebiteli vyznačit, o který výrobek se jedná.

„Pokud máte dárek zdarma a je označeno, co je tím dárek zdarma, tak na dárky nelze uplatnit záruku,“ vysvětluje.

Podvody na internetu

U internetových prodejců inspekce dělá několik stovek kontrol za každé čtvrtletí – kontrola e-schopů je náročná, jak ale Fröhlich říká, v těchto případech chodí inspekce prakticky najisto.

„Na základě podání spotřebitelů se dozvíme o tom, že někde obchodník klame a láká do provozovny na něco, co neprodává,“ přibližuje.

Rizikové nákupy zpravidla nejsou u seriózních a prověřených e-schopů, v Česku také dobře fungují portály, které srovnávají různé internetové obchody a dávají hodnocení nezávislých zákazníků.

„Pokud půjdete namátkou po reklamách, úžasných nabídkách a zázračných výrobcích, které na vás budou skákat z reklam a spamů, tak velmi pravděpodobně narazíte na podvodný obchod,“ upozorňuje s tím, že na internetové obchody je nejvíce podání spotřebitelů za rok.

„Nic jiného spotřebitele tak netrápí, jako podvody na internetu a aukce energií,“ říká.

Tomáš Pancíř, Prokop Havel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme