Obliba zahraničních e-shopů roste. Češi v nich za pololetí utratili 19,5 miliardy, o třetinu více než loni

Útraty Čechů v zahraničních e-shopech či při rezervacích ubytování a letenek stouply v prvním pololetí letošního roku meziročně o více než třetinu na 19,5 miliardy korun. Vyplývá to ze statistik Sdružení pro bankovní karty. Průměrná hodnota jednoho nákupu v posledních letech byla stejně jako loni 786 korun, třeba v roce 2016 to bylo 1095 korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

E-shop, online nakupování (ilustrační foto)

E-shop, online nakupování (ilustrační foto) | Foto: Elaine Smith/CC0 1.0 Universal | Zdroj: Flickr

„České obchody ztrácí zákazníky, kteří stále častěji nakupují v zahraničí. Na druhou stranu vidíme relativně vysoký zájem o přeshraniční nakupování v zemích, které sousedí s ČR,“ uvedl ředitel společnosti PayPal pro region střední a východní Evropy Marcin Glogowski.

Například Rakousko je jedna z evropských zemí, kde je nejvyšší podíl online nakupování z cizích e-shopů, a to 71 procent. Také Maďarsko má poměrně vysoký podíl spotřebitelů, kteří rádi nakupují v zahraničních e-shopech. Činí 45 procent. Čeští online obchodníci tak podle šéfa PayPal mají zajímavé trhy pro své zboží a služby hned vedle.

Nekontrolujete, zda zahraniční e-shopy odvádí DPH, kritizují nejvyšší kontroloři finanční správu

Číst článek

„Pokud jde o celkový objem příjmů z nákupů Čechů v cizích on-line obchodech, podíl plateb přes mobilní zařízení představuje téměř jednu čtvrtinu všech příjmů. Platby ze smartphonů představovaly 17 procent celkového objemu příjmů a z tabletů pět procent,“ dodal Glogowski.

U českých zákazníků roste zejména popularita čínských e-shopů. Většinu zásilek tvoří ty, jejichž cena nepřekročila limit 22 eur (asi 563 korun) a nemusí z nich být odvedena DPH. Podle letošního průzkumu pro společnost ESET jsou obchody jako Aliexpress.com, Dresslink.com, dx.com, Tinydeal.com, Lightinthebox.com, Choies.com či Everbuying.net v popularitě na druhém místě hned za českými internetovými obchodníky.

V případě, že zásilka je levnější než 22 eur, není nutné u zásilek ze zemí mimo EU platit DPH ani clo. Pokud stojí od 22 až 150 euro platí se DPH 21 procent. Při ceně nad 150 eur (zhruba 3839 korun) je nutné uhradit DPH i clo.

Češi letos utratí v tuzemských internetových obchodech přes 133 miliard korun, meziroční růst dosáhne 15 až 18 procent. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci. Vzroste tak zřejmě i podíl e-shopů na celém českém maloobchodě. Ten již v minulém roce dosáhl 10,5 procenta.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme