E-shopy přijímají zpátky tisíce vánočních dárků. Vratek je ale o čtvrtinu méně než loni

E-shopy dnes zaměstnává přijímání zboží, kterým se lidé svým blízkým netrefili do vkusu. Vratek nevhodných vánočních dárků je podle prodejců zhruba o čtvrtinu méně než loni. Zákazník má na rozmyšlení, jestli si zboží ponechá, 14 dní od provedení objednávky. Některé výrobky si ale obchody zpět vzít nemusí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dárek | Foto: Fotobanka Freeimages

„Dnešek je pro mnohé prvním pracovním dnem po Vánocích. Proto zaznamenáváme co do počtu vrácených dárků špičku,“ řekla mluvčí společnosti Alza.cz Šárka Jakoubková.

E-shopy zatím nemají přesná čísla o tom, kolik zboží už od Vánoc přijaly zpět. Řádově jde ale o tisíce kusů. Podle dosavadních údajů byli lidé letos při vánočních nákupech přesnější.

„Z našich prodejních statistik vyplývá, že za stejné období přišlo vrátit dárek zhruba o 20 procent zákazníků méně,“ shrnula Šárka Jakoubková.

Nevyhovuje hlavně oblečení

Další nápor čekají prodejci ještě během tohoto týdne. Podle mluvčí společnosti Mall.cz Michaly Gregorové lidé vracejí hlavně oblečení.

„Tam je logicky největší riziko, že se dárce netrefí do velikosti nebo do vkusu obdarovaného. Pak je to ještě elektronika, ale týká se to spíš menších spotřebičů.“

Zákazníci mají na vrácení zboží 14denní lhůtu od provedení objednávky. Učinit tak mohou bez udání důvodu. Pokud tedy někdo nakupoval v předstihu, stanovenou dobu nestíhá. Některé e-shopy proto akceptují i opožděné vratky. V takovém případě ale musí být zboží nerozbalené.

Původní obal a formulář

Některé zboží obchodníci nemusí přijmout vůbec. Patří mezi ně i výrobky vyndané z hygienických obalů, například zubní kartáčky nebo holicí strojky. Vrátit nejdou ani DVD, hudební CD nebo počítačové hry, u kterých je porušený obal.

„Pokud si necháte na zakázku zaslat něco, co e-shop běžně nedodává, například poličku, nebo pokud jde o časopisy a předplatné. Dokonce v případě, že kupujete dovolenou, je právě výjimka, kdy neplatí vrácení do 14 dnů bez udání důvodu,“ upozornil mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Lidé musí od smlouvy odstoupit písemně. Vzorový formulář najdou například na stránkách ČOI. Pokud jim dorazil dárek poškozený, mají právo na reklamaci, a to ve dvouleté záruční lhůtě. Prodejce pak za reklamaci odpovídá. Zákazníkovi tedy musí vrátit výrobek opravený nebo peníze.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme