EET v praxi: Lidé nahlásili 92 stížností na nevydané účtenky

Restaurace a hotely v Česku od čtvrtka musí veškeré tržby evidovat elektronicky. K tomu se váže i povinnost vydávání účtenek všem zákazníkům, kteří mohou nedodržení pravidla bez prodlení hlásit Finanční správě. Dosud tak učinilo 92 z nich.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Provozovatelé restaurací a hotelů začali od čtvrteční půlnoci elektronicky evidovat tržby | Foto: ČTK

„Občané mohou učinit oznámení prostřednictvím záložky Nahlášení nevydané účtenky, která je dostupná na daňovém portálu pod odkazem elektronická evidence tržeb,“ řekla mluvčí finanční správy Petra Petlachová.

„Oznámení budeme následně analyzovat. V případě, že vyhodnotíme, že jsou relevantní, budeme zahajovat řízení,“ dodala.
Zatím se na finanční správě sešlo 92 stížností na nevydané účtenky od restauratérů a hoteliérů.

Berte si účtenky. Začíná platit elektronická evidence tržeb v restauracích a hotelech

Číst článek

Evidovat své tržby přitom musí od 1. prosince. Celkem se v první den do elektronické evidence tržeb zapojilo přes 37 tisíc podnikatelů, kteří odeslali 2 miliony 800 tisíc účtenek.

Vláda si od zavedení elektronické evidence slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. „EET je samozřejmě hlavně narovnání podnikatelského prostředí, ale také opatření proti daňovým únikům. Je tedy namířené proti těm, kteří neplatí daně. A tady je 169 miliard krácených tržeb ročně,“ dodal už dříve k EET ministr financí Andrej Babiš z ANO.

Některé podniky raději zavřely

Nové opatření se ale nelíbí ODS a TOP 09. Pravicová opozice EET ostře kritizuje a tvrdí, že zlikviduje mnoho drobných živnostníků. Systém by proto chtěly zrušit. Někteří ze 40 tisíc podnikatelů, kterých se EET v první fázi týká, plošný systém vítají a větší komplikace jim to nezpůsobuje. Jiní už ale své podniky raději zavřeli. Systém je pro ně příliš nákladný nebo se bojí pokut.

Na protest proti zavedení EET uzavřela majitelka Kavárny Jankl na jeden den svoji provozovnu nedaleko centra Pacova na Pelhřimovsku | Foto: ČTK

První fáze EET začala od prosince platit pro hotely a restaurace. Další firmy se budou zapojovat v následujících měsících. Druhá vlna se bude týkat maloobchodníků a velkoobchodníků. Registrační pokladny začnou používat od prvního března příštího roku.

Přesně o rok později se do EET zapojí zhruba 160 tisíc živnostníků, kteří přijímají platby v hotovosti včetně platebních karet - tedy třeba cukráři, stánkaři nebo taxikáři.

Jako poslední si registrační pokladny pořídí asi 150 tisíc podnikatelů a firem, kteří se zabývají třeba výrobou nábytku nebo papíru. Čtvrtá fáze EET se bude týkat ale i kadeřnictví nebo třeba hodinových manželů, a to od prvního června 2018.

Tomáš Bystrý, Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru