EK možná sníží počty emisních povolenek
Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí podpořil návrh, který by Evropské komisi umožnil v letech 2013 až 2020 výrazněji snižovat počty emisních povolenek. Cena povolenek letos klesla o více než 60 procent a z hlediska snižování emisí je už bezvýznamná. Cena se propadla z letošního maxima nad 17 eury za tunu až na rekordní minimum 6,30 eura.
Podle Kláry Sutlovičové z Centra pro dopravu a energetiku se dosavadní systém dostal do potíží proto, že je v něm povolenek příliš mnoho.
„Členské státy byly dosud v rozdávání povolenek velmi štědré. Například české podniky loni získaly asi o sedm milionů povolenek navíc, než skutečně potřebovaly. Jedná se o velkou inflaci povolenek,“ říká Sutlovičová.
O nutnosti snižovat emisní povolenky mluvila na Rádiu Česko Klára Sutlovičová z Centra pro dopravu a energetiku
„Návrhů se v současné době diskutuje více. Jedním z nich je, že by počty vydaných emisních povolenek výrazněji klesly. Všechny návrhy směřují ke stejnému cíli odstranit ze systému přebytečné povolenky, které tam zůstávají. Pokud by se toto neudělalo, tak až do roku 2020 by to byl takový bezvýznamný nástroj, pokud jde o snižování emisí skleníkových plynů, protože by podniky nenutil k žádnému snižování emisí,“ vysvětluje Sutlovičová a pokračuje:
„Evropský parlament, konkrétně jeho výbor pro životní prostředí, doporučuje, aby se odebralo zhruba 1,4 miliardy povolenek, což je zhruba o osm procent méně, než by mělo být rozdáno podle schváleného klimaticko-energetického balíčku. Je to jedna cesta. Druhý způsob je, že by se snižoval každoroční příděl, které mají firmy dostávat, o více, než bylo dosud navrženo.“
„Třetí způsob je zvýšit celoevropský závazek ve snižování emisí, který je v současné době nastaven na 20 procent do roku 2020, na 30 procent do roku 2020. My si myslíme, že 1,4 miliardy, o kterých diskutuje Evropský parlament, je celkem přijatelný nástroj, ale možná bude potřeba ještě něco málo přidat,“ uvádí Klára Sutlovičová.
Asi polovinu povolenek udělovaných v Česku získává ČEZ a za velkou část z toho, zatím asi 70 procent, nemusí platit. Sutlovičová se domnívá, že je i v zájmu společnosti ČEZ, aby se cena povolenek zvyšovala: „ČEZ má na svých účtech obrovské přebytky povolenek, které každý den ztrácejí svou cenu.“