EK obnovila proplácení některých dotací. Do Česka poslala více než 40 miliard

Ministerstvo financí obdrželo téměř 43 miliard korun z evropských fondů. Evropská komise totiž obnovila platby z operačních programů Životní prostředí a Doprava. Brusel proplácení dotací pozastavil v roce 2011 kvůli vážným pochybením v jejich čerpání.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Evropské dotace

Evropské dotace | Foto: European Commission Audiovisual service

Komise se s Českem dohodla, že v obou programech kvůli chybám neproplatí v přepočtu přes 12 miliard korun. Jedná se o takzvané finanční korekce.

Tyto peníze je ještě možné použít na nové projekty, odborníci ovšem pochybují, jestli bude Česko schopné do konce roku 2015 nějaké kvalitní předložit.

„Experti v Praze i v Bruselu, dokonce i diplomaté a vysocí úředníci vám mimo záznam řeknou, že v praxi se těžko podaří tyto peníze získat, protože jestliže Česko má už teď obrovské problémy s předkládáním kvalitních projektů, to jsme viděli třeba na ministerstvu školství za éry Josefa Dobeše, tak je hodně naivní se domnívat, že se tohle najednou kosmickou rychlostí zlepší,“ přiblížil zpravodaj Českého rozhlasu v Bruselu Ondřej Houska.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zpravodaj Českého rozhlasu v Bruselu Ondřej Houska a ředitelka odboru Národní fond ministerstva financí Veronika Ondráčková mluvili o problémech s čerpáním evropských dotací

Ministerstvo dopravy se nebojí, že by o dotace na náhradní projekty nebylo zažádáno včas.

„Je to na naších příjemcích, aby zvládli předložit dostatečný počet žádostí, nicméně jsou to v naprosté většině podřízené organizace ministerstva dopravy,“ zdůraznil ředitel odboru fondů EU ministerstva dopravy Marek Pastucha.

Už je prý také jasné, na které dopravní projekty by uvolněné peníze šly. „Na základě korekce se nám uvolňuje určitý prostor financovat projekty další, mezi nimi bude například modernizace dálnice D1, dále projekt D1 úsek 137, což je vlastně úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou,“ dodal.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ředitelka odboru Národní fond ministerstva financí Veronika Ondráčková a ředitel odboru fondů EU ministerstva dopravy Marek Pastucha přiblížili, co se stane s neproplacenými miliardami

O prostředky poskytnuté na chybně vypracované projekty státní rozpočet přišel. Systém financování operačních programů totiž funguje tak, že peníze nejprve vynaloží autor projektu a nechá si je proplatit od státu, který částku následně získá z evropských fondů.

„Pokud se ovšem příjemce dopustil nějaké chyby, která byla odhalena na národní úrovni, tak se i tyto vadné prostředky od toho příjemce vymáhají. Takže částečně sanace bude ze strany příjemců, částečně ovšem opravdu tyto částky ponese státní rozpočet,“ upřesnila ředitelka odboru Národní fond ministerstva financí Veronika Ondráčková.

Platby v operačních programech Životní prostředí a Doprava nebyly obnoveny hned v první vlně, protože bylo potřeba odstranit ještě některé nedostatky. Evropská komise požadovala, aby žádosti o platbu zaslané do Bruselu byly očištěny o finanční korekce.

Na chyby se nepřišlo včas

„Poté, co jsme deklarovali, že jsme spočítali finanční opravu a příslušnou částku odečetli již od té žádosti, tak poté nám tyto platby byly vlastně již ponížené vyplaceny na účet ministerstva financí,“ vysvětlila Ondráčková.

Brusel kritizoval Českou republiku zejména za to, že národní systém kontrol včas neodhalil všechny chyby, kterých se jednotliví příjemci eurodotací dopustili. Nedostatky se týkaly především zadávání veřejných zakázek.

Podle Pastuchy umožňovala národní legislativa v některých případech širší výklad než auditoři Evropské komise.

Od září 2009 už ale podle Ondráčkové používají všechny řídící orgány nový kontrolní list. Mělo by se tak předcházet případům, kdy jsou chyby odhaleny až následným auditem.

Všechny problémy s čerpáním evropských peněz ovšem ještě vyřešeny nejsou. V příštích týdnech a měsících představí Evropská komise návrhy, kolik Česku strhne z dalších operačních programů, které jsou v tuto chvíli pozastaveny. Jedná se například o kontroverzní programy Střední Čechy nebo Severozápad.

Markéta Bartošová, Ondřej Houska, Kristina Winklerová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme