EK spustila server na řešení sporů s e-shopy. Pomůže například s jazykovou bariérou

Evropská komise chce usnadnit nákupy na internetu. Reklamace zboží zakoupeného ze zahraničních obchodů se někdy může zkomplikovat třeba kvůli jazykové bariéře. EK proto zřídila server, který má spotřebitelské spory pomáhat řešit. Pokud zákazník není s obchodem spokojený, může na internetových stránkách podat stížnost.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování přes internet | Foto: Český rozhlas, Fotobanka Freeimages

„Když si koupíte něco v Itálii přes internet a budete chtít řešit nějaký problém s reklamací, můžete platformy využít ke kontaktování obchodníka,“ vysvětlil Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

„Druhá možnost je, že už vám obchodník reklamaci odmítl uznat.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Reklamace zboží nakoupeného přes e-shop může být složitá, a to zejména pokud obchod sídlí v zahraničí. Pomoct má server EK, popsala Pavlína Nečásková

Stížnost, kterou zákazník na internetu vyplní, se dostane přímo ke konkrétnímu obchodu.

Pokud se nedohodnou, vloží se do věci zmíněné spotřebitelské centrum. Případ pak posoudí do 90 dní.

Spory bude vyřizovat v rámci České republiky i za hranicemi. To by mělo podle právního poradce dTestu Miloše Borovičky pomoct hlavně při časté jazykové bariéře.

„Občas spotřebitelé řeší problém s cestovními kancelářemi. Dneska je jednoduché koupit si levnější zájezd v zahraničí, ale řešení problémů, když zákazník úplně nerozumí jazyku, je poměrně těžké,“ popsal.

„Řada e-shopů se tváří česky, mají českou doménu, obsah a obchodní podmínky, ale ve skutečnosti sídlí v zahraničí. Dost často se setkáváme s polskými nebo maďarskými obchody. Jakmile se narazí na problém, tak už to není jednoduché. To jsou přesně ty věci, na které platforma cílí.“

Platforma Evropské komise nabízí mimosoudní řešení. Po vyhodnocení případu vydá doporučení a záleží na jednotlivých členských státech, jak se k němu postaví. V České republice rozhodnutí závazná nejsou.

České spotřebitelské centrum zatím žádný případ řešit nemuselo. Systém má fungovat napříč celou osmadvacítkou, doposud se do něj ale začlenilo 19 států. Zbylé země ještě nemají zřízená kontaktní centra, která budou spory řešit.

Pavlína Nečásková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru