EK vyšetří Google kvůli zneužívání dominantní pozice na trhu

Internetový vyhledávač Google vyšetří Evropská komise. Jeho konkurenti, například portál Foundem nebo francouzský vyhledávač ejustice.fr, si totiž stěžují, že Google zneužívá své dominantní postavení na trhu. Údajně má úmyslně filtrovat výsledky vyhledávání tak, aby se nezobrazovaly stránky jiných vyhledavačů. A také prý zakazuje firmám, které inzerují na Googlu, jednat s dalšími subjekty.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Internetový vyhledávač Google

Internetový vyhledávač Google | Foto: Tomáš Adamec

Google odmítá, že by se choval nezákonně. I když přiznává, že výsledky vyhledávání filtruje tak, aby se nezobrazovalo více totožných odkazů. To je problém některých menších a specializovaných vyhledávačů, které jsou dobré třeba na srovnávání cen výrobků, ale zbytek obsahu přebírají z jiných internetových stránek. Ty pak logicky nemohou googlovským sítem projít.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, co přesně konkurenti společnosti Google vytýkají, mluvil na Radiožurnálu Petr Krčmář, šéfredaktor serveru root.cz

„Konkurenti tvrdí, že Google ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje své vlastní služby, případně jiné odkazy, před přímou konkurencí. Tím je poškozuje,“ říká Petr Krčmář, šéfredaktor serveru root.cz a dodává:

„Můj názor je takový, že se jedná o běžnou praxi. Každý raději odkáže na sebe. Nepřijde mi to jako velký problém.“

„Google na sebe strhává pozornost tím, že je velký hráč. Na trhu bere téměř vše a na ostatní zbývají jen drobky. Protože na něj jinak nemohou, zkoušejí to touto cestou,“ podotýká Krčmář.

Komise už v minulosti udělila obří pokuty za zneužívání dominantní pozice na technologickém trhu třeba Microsoftu nebo výrobci procesorů Intelu.

Vyšetřování Googlu ale bude mnohem složitější. Komise bude muset pečlivě prozkoumat vyhledávací algoritmus Googlu, aby rozhodla, zda úmyslně některé výsledky ignoruje. Případně najít důkaz o nátlaku na inzerenty v emailové poště.

Ondřej Bouda Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme