Ekonom: Španělskému hospodářství vítězství na MS nepomůže

Španělsko se v neděli večer dočkalo historicky prvního titulu mistra světa ve fotbale. A jak tvrdí někteří experti, společně s tím by se země těžce zkoušená dluhovou krizí mohla dočkat i jistého oživení domácí ekonomiky. Naznačuje to fotbalovým optimismem poháněná domácí spotřeba a nebo třeba burzovní index IBEX, který od vítězství Španělů ve čtvrtfinále neustále posiluje. Akcie televize Gestevision Telecinco, která přenášela zápasy z Jihoafrické Republiky, například od té doby posílily o 18 procent.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fanoušci Španělska

Fanoušci Španělska | Foto: Jaroslav Plašil | Zdroj: Český rozhlas

Podle jihokorejské skupiny Solomon Investment ekonomika vítěze mistrovství světa ve fotbale obvykle roste o extra 0,1 až 0,3 procenta.

Přehrát

00:00 / 00:00

O případném vlivu vítězství Španělska na fotbalovém mistrovství světa na ekonomiku země mluvil na Rádiu Česko analytik společnosti Patria David Marek.

„Vůči takovým výpočtům jsem spíše skeptický. To, že se dá v historii najít několik příkladů zemí, jejichž ekonomika po účasti na fotbalovém šampionátu rostla, ještě nemusí znamenat, že to bylo dáno opravdu fotbalem,“ říká analytik společnosti Patria David Marek a pokračuje:

„Mnozí španělští ekonomové tvrdí, že výsledek Španělska na mistrovství nebude na ekonomice země nijak zvláště znát. Naopak řada ekonomů z investičních bank říká, že jistý efekt to může mít. Podle mého názoru jde ale spíše o vliv okurkové sezóny, kdy i na finančních trzích je nedostatek informací a proto i souvislost sportu a ekonomiky může přijít vhod.“

Za 14 dní už nebude zajímat

Například Antonio Martín z obchodní školy IE v Madridu ale čeká, že vítězství Španělska zlepší image země a tím i důvěru v ní.

S tím ale David marek nesouhlasí: „I zde je podle mého názoru přání otcem myšlenky. Investor, který se chystá investovat do země, se nebude ohlížet na to, jak se tam hraje fotbal. Mnohem zajímavější pro něj bude, jaké jsou tam daně, jak drahá je tam práce, jakou kvalifikaci mají místní zaměstnanci, jaká je kvalita infrastruktury.“

„I tak z fotbalového mistrovství mohlo mnoho firem profitovat. Krásným příkladem jsou holandské pivovary, které výrazně navýšily prodej piva. Vliv zde ale má i extrémně horké počasí, které v Evropě vládne,“ uvádí ekonom Marek.

Podle něj může ze šampionátu dlouhodoběji profitovat hlavně pořadatelská Jihoafrická republika, která musela vybudovat infrastrukturu a ta se dá nyní využít.

„Účastnické země žádný ekonomický vliv nezaznamenají. Troufám si tvrdit, že za 14 dní již po mistrovství nikdo ani nevzdechne,“ dodává analytik společnosti Patria David Marek.

Martina Mašková, Roman Chlupatý, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme