Ekonomická informace 20. 6. 2005
Meziresortní privatizační komise dnes bude projednávat nabídky investorů na koupi devětadevadesátiprocentního státního podílu v hutní společnosti Vítkovice Steel. Konečné nabídky podalo pět zájemců, společnosti Charles Capital, Mastercroft, Penta Investment, Systém Capital Management a Třinecké železárny. Jediným kritériem, podle kterého bude komise nového majitele podniku vybírat, je cena.
Plánované snížení daní, o němž uvažuje vláda Jiřího Paroubka, zřejmě nepovede k výrazné podpoře hospodářského růstu. V rozhovoru s agenturou Reuters to minulý týden řekl guvernér České národní banky Zdeněk Tůma. Plán podle něj naopak zkomplikuje rozpočtové vyhlídky, což je hlavní překážka na cestě České republiky k zavedení eura do konce desetiletí. Tato slova se ale nelíbí premiéru Jiřímu Paroubkovi.
Konkurence mezi autobusovými dopravci na dálkových trasách se stále přiostřuje. Společnost Student Agency, která začala jezdit na nové trase z Prahy do Košic, přebírá zákazníky původním dopravcům a ti tvrdí, že Student Agency má licenci neoprávněně. Odvolávají se přitom na směrnice Evropské unie. Mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová ale odmítá, že by ministerstvo licenci vydalo neprávem.
Problematice sporů mezi dopravci na dálkových trasách se budeme podrobněji věnovat v dnešním ekonomickém magazínu.
České dráhy by rády konkurovaly letecké dopravě na trase z Prahy do Ostravy. Od letošního prosince chtějí na tuto trasu nasadit moderní rychlovlaky Pendolino. Všechno ale podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského ještě záleží na jejich úspěšné homologaci, kterou má na starosti italský výrobce vlaků, společnost Alstom.
Už za rok se v Německu koná velký fotbalový svátek - světový šampionát. Takový podnik je ovšem třeba dopředu velice dobře zajistit, zejména finančně. Kolik bude Mistrovství světa 2006 stát a kdo na něm vydělá připomene náš berlínský zpravodaj David Šťáhlavský.