Ekonomické informace 16. 1. 2003
Francouzská automobilka PSA, tedy Citroen-Peugeot, nebude stavět závod v žatecké průmyslové zóně, která o její přízeň usilovala. Pro svou investici si firma vybrala Slovensko. Vlastník plzeňské Škody, americká Appian Group, se dohodl na spolupráci s kanadskou skupinou Bombardier Transportation. Letos naposledy se mohou cestovní kanceláře spolehnout na služby takzvaného poolu - tedy sdružení osmi pojišťoven.
Akcie na pražské burze odstartují dnešní obchodování za nejvyšších kursů během posledních dvou let. Celosvětově roste poptávka po telekomunikacích, které vloni výrazně propadaly. Ten, kdo si koupil akcie Telecomu začátkem letošního roku, je může dnes prodat s patnáctiprocentním ziskem. Více než osmiprocetní zisk za letošní první dva týdny nabízí i cenné papíry Komerční banky.
Francouzská automobilka PSA, tedy Citroen-Peugeot, nebude stavět závod v žatecké průmyslové zóně, která o její přízeň usilovala. Pro svou investici si firma vybrala Slovensko. V Trnavě vybuduje podnik, který rozjede výrobu v roce 2006. Celkem zde automobilka hodlá investovat až 700 miliónů eur. Na Slovensko ji přilákala levná pracovní síla a vyhlídka na snížení daní, které jí Dzurindova vláda slíbila. Podle ředitele agentury Czechinvest Martina Jahna se tak Žatec bude muset poohlednout po jiných firmách.
Vlastník plzeňské Škody, americká Appian Group, se dohodl na spolupráci s kanadskou skupinou Bombardier Transportation. Ta je podle mluvčího Appianu Matěje Štětky světovou jedničkou v oblasti výroby kolejové dopravy a disponuje veškerým know-how, které Škodovka pro úspěch projektů potřebuje.
Mluvčí společnosti Bombardier Lydia Dufresneová k tomu dodala, že díky spolupráci by se oběma firmám mohlo dařit porážet ve veřejných soutěžích ostatní výrobce kolejových vozidel, především německý Siemens. Zároveň upozornila, že v České republice a na Slovensku je potencionál pro stovky lokomotiv.
Ekonomika Spojených států stále zůstává u dna. Tvrdí to nejnovější Béžová kniha - zpráva Federálních rezerv, tedy v podstatě centrální banky, o stavu hospodářství. Příčinou je podle dokumentu, jak dodává z Toronta náš spolupracovník Roman Chlupatý, slabé utrácení během vánočních svátků.
Letos naposledy se mohou cestovní kanceláře spolehnout na služby takzvaného poolu - tedy sdružení osmi pojišťoven. Právě toto seskupení totiž může pojistit cestovní kanceláře proti jejich úpadku naposledy tento rok. Podle rozhodnutí antimonopolního úřadu si další zájezdy budou muset cestovní kanceláře zabezpečit u samostatných pojišťoven. Změnit toto rozhodnutí se ale sdružení pojišťoven už prý pokoušet nebude, tvrdí Anna Petiková z vedoucí pojišťovny poolu - společnosti Generali.
Pojištěním cestovních kanceláří, především v období, kdy se pool rozpadne, se budeme podrobněji zabývat v dnešním Ekonomickém magazínu Radiožurnálu po čtvrt na deset.