Ekonomické informace 16. 11. 2005
Ministři by se dnes měli seznámit s vítězem tendru na dodavatele mýtného systému. Projednají také změnu dohody o vzájemné podpoře a ochraně investic se Spojenými státy. Do konce roku 2006 budeme znát podrobný plán na přijetí eura. Polská vláda chce co nejdříve dostavět dálnici A1, která se napojí na severomoravskou D47. Čeští podnikatelé jednají v Alžíru.
Vládu dnes čeká perný den. Ministři by se měli seznámit s vítězem tendru na dodavatele mýtného systému, kterého minulý čtvrtek vybrala meziresortní komise. Pokud s ním budou souhlasit, může ho vítězem výběrového řízení s definitivní platností jmenovat ministerstvo dopravy.
Vláda by měla projednat také strategii hospodářského růstu, převod pohledávky za potravinářskou firmou Setuza nebo návrh na změnu dohody o vzájemné podpoře a ochraně investic se Spojenými státy. Česká republika chce odstranit jednostrannou nevyváženost a nevýhodnost této dohody pro náš stát a předejít tak dalším možným arbitrážím, na které by naše země mohla doplatit.
Pokud Spojené státy na kompromisní dohodu nepřistoupí, navrhne ministerstvo financí vládě, aby současnou dohodu o ochraně investic ukončila. Podle vedoucího obchodně-ekonomického úseku na české ambasádě ve Washingtonu Viktora Danielise by ale takové řešení zřejmě nebylo optimální.
Do konce roku 2006 budeme znát podrobný plán na přijetí eura. Společnou evropskou měnu bychom měli přijmout 1. ledna 2010, zatím však není jisté, jestli na ni přejdeme během jediné noci, nebo zda to bude trvat déle.
Hlavní ekonomka společnosti Next Finance Markéta Šichtařová se domnívá, že přijetí eura přes noc by bylo technicky snazší, než kdyby vedle sebe platilo jak euro, tak koruna. Tato varianta by ale byla méně příznivá pro občany, kteří by si na novou měnu museli rychleji zvyknout.
Polská vláda chce co nejdříve dostavět dálnici A1, která se napojí na severomoravskou D47. V Ostravě se obě strany dohodly, že v roce 2008 společně zahájí provoz na státní hranici. Zástupci polské delegace naši zemi ujistili, že česká dálnice rozhodně v poli neskončí, protože tento stav by byl velmi nepříjemný pro obě země. Český ministr dopravy Milan Šimonovský je přesvědčen, že se včas podaří splnit všechny termíny.
Přesně v pravý čas přijeli čeští podnikatelé do Alžíru jako součást mise ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana. Alžír totiž po zklidnění napjaté bezpečnostní situace přechází k liberalizaci ekonomiky a láká zahraniční obchodníky a investice. A protože je Alžír producentem ropy, je zajímavý také pro nás, říká redaktorka Jitka Hanžlová.