Ekonomické informace 17. 5. 2002
Čtyři miliardy eur, které získal Fond národního majetku za české plynárenství, by neměly ohrozit kurs koruny. Jak potvrdila mluvčí Jana Víšková, peníze složila na účet fondu německá společnost RWE Gas za 97 % akcií Transgasu a státní podíly v osmi distribučních plynárenských společnostech.
Nový majitel českého plynárenství se zároveň zavázal, že nabytá aktiva bude držet nejméně do roku 2010, nezruší smlouvy o mezinárodní přepravě plynu a umožní zástupci státu zasedat v dozorčí radě Transgasu.
Stát definitivně ztratil možnost ovlivňovat chod druhé největší domácí likérky společnosti Jan Becher - Karlovarská Becherovka. Zástupci majoritního akcionáře - firmy Pernod Ricard - totiž na valné hromadě prosadili odvolání všech zástupců státu z dozorčí rady. Pernod Ricard drží v likérce 99,9 procenta akcií. Výsledky valné hromady potvrdil mluvčí Becherovky David Binar.
Vysokomýtská KAROSA zavedla na montážní lince dvousměnný provoz, aby stačila vyrobit požadovaných 1500 vozů, což by proti loňsku bylo asi o 15 procent více. Počet zaměstnanců firma zvýšila na více než 2000 lidí. Karosa je součástí holdingu Irisbus koncernů Iveco a Renault. Do konce letošního roku se má jeho jediným vlastníkem stát italské Iveco.
Vývoz českého zboží na trh Spojených států stále poznamenávají loňské teroristické útoky. Export tak za čtvrtletí klesl téměř o čtvrtinu na 7 miliard 700 milionů korun. Česko exportovalo především elektrická zařízení a spotřebiče, stroje všeobecně užívané v průmyslu, železo a ocel a skleněné zboží.
Čtyři ruské ropné společnosti Gazprom, JUKOS, LUKOIL a Surgutněftěgaz se poprvé dostaly na seznam 500 nejbohatších společností na světě, který každý rok zveřejňuje britský list Financial Times. Od nejbohatších západních korporací se ruské podniky liší jednak tím, že byly založeny nedávno a také podstatně menší hodnotou. První místo si na seznamu udržela americká společnost General Electric.
Finanční prostředky, které vláda přislíbila na dostavbu metra, poskytne především Státní fond dopravní infrastruktury. Tomu je z privatizačních výnosů poskytne Fond národního majetku. Pět miliard korun by tak do roku 2006 posílí výstavbu nového úseku metra trasy C z Holešovic do Letňan. Do prvního ze dvou tunelů pod Vltavou na této lince se můžete podívat zítra při Dnu otevřených dveří. Podle generálního ředitele Dopravního podniku města Prahy Milana Houfka je 168 metrů dlouhý a 6700 tun těžký tunel výjimečný´tím, že byl vybetonován v suchém doku a potom přesunut do rýhy předem vytěžené ve dně řeky.